Rapporteringssystemet Paragå infördes i Stockholms hemtjänst förra året och blev snabbt hårt kritiserat av många som jobbar inom hemtjänsten. De menar att det har ökat stressen och att de övervakas på jobbet. Andra tycker att Paragå rätt använt kan innebära förbättringar, men att många företag och chefer inte har förstått hur de ska schemalägga och att det därför på många håll har försämrat arbetsmiljön.

Klart är att det är en het fråga – och nu ska personalen få säga sitt. I morgon kommer politikerna i äldrenämnden fatta det formella beslutet om en utvärdering av Paragå. Det blir en del av den översyn av hemtjänsten som ska göras i år. Såväl personal som chefer, biståndshandläggare och utförare ska tillfrågas om hur de upplever att Paragå fungerar. En enkät kommer gå ut till samtlig personal inom både privat och kommunal hemtjänst – via just Paragåtelefonerna, för att man ska nå alla.

– Det är de som arbetar i hemtjänsten som ska arbeta med alla de ersättningssystem och regelverk som politiken beslutar om. Då känns det både viktigt och självklart att faktiskt se till att de blir involverade, säger Clara Lindblom (V), äldreborgarråd i Stockholms stad.

Just nu pågår en förstudie där personal, chefer och biståndshandläggare intervjuas, för att enkäten ska bli så bra som möjligt. Även Kommunal tillfrågas, för att få med det fackliga perspektivet. Clara Lindblom tror att enkäten kan skickas ut i mars eller april. Men resultaten kommer först till hösten.

– Det är den tid det tar tyvärr att göra den här typen av massiv datainsamling, säger Clara Lindblom.

Tidigare har det varit sagt att översynen av hemtjänsten ska vara klar i juni i år. Utvärderingen av Paragå är bara en del. En projektgrupp bestående av tjänstemän och jurister kommer att arbeta med översynen på stadsledningskontoret. Deras arbete har inte dragit igång än, men Clara Lindblom säger ändå att ambitionen är att i alla fall vissa delar ska vara klara till sommaren.

– Men är det så att man behöver mer tid för vissa delar för att det ska kunna bli bra så får det ta längre tid. Och ska man gå ut till samtliga anställda så hinner man helt enkelt inte det till sommaren.

En annan del av översynen involverar stiftelsen Äldrecentrum, som gör studier om äldreomsorg.

– De ska påbörja en förstudie kring hur hemtjänsten har organiserats i andra delar av landet, titta på forskning kring organisation och hur biståndsbedömningen kan läggas upp, för att vi ska få med ett forskningsperspektiv i översynen, säger Clara Lindblom.

Översynen ska komma fram till om LOV eller LOU, Lagen om offentlig upphandling, är bäst lämpat för hemtjänsten i Stockholm. Klart är att politikerna i den rödgrönrosa majoriteten vill få ner antalet företag, något som är mycket enklare med LOU. Clara Lindblom och hennes parti är också emot LOV på nationell nivå.