Det är nämligen det kommunala bussbolaget Atacs order i den manual som varje chaufför fått och ska följa. Det finns flera exempel på chaufförer som fått löneavdrag och andra disciplinåtgärder, eftersom de stannat med bussen och vägrat att köra vidare på grund av, enligt dem, allvarliga fel.

Om spärren som hindrar bussarna från att köra om dörrarna inte är stängda, går sönder, då kör man ändå enligt manualen. En ung kvinna förlorade foten förra året på grund av ett sådant fel när hon ramlade ur bussen medan den körde, men det har inte fått Atac att ändra sina riktlinjer. Några av de få saker som bolaget anser får stoppa en buss är att det börjar brinna eller att den inte går att få igång.

Enligt fackförbunden har närmare hälften av Atacs 2 200 bussar fel som borde stoppa dem, men istället fortsätter de att användas på Roms gator. Lagen säger att det är chauffören som är ytterst ansvarig vid olycka, och därför anser facken att förfarandet är olagligt. Ett av de oberoende facken, Usb, har flera gånger i år strejkat i protest mot manualen.