Antal passagerare avgör förarnas lön
Bussförare vars lön hänger på hur många passagerare som vill åka med? Det är vardagen för tusentals förare i Filippinerna. Nu startar Kommunal ett projekt för att hjälpa förarna.
– Det handlar om att organisera, att bygga upp en demokratisk facklig struktur, säger Kommunals ombudsman Astrid König, som arbetar med internationella frågor på förbundets kanslistab.
Hon beskriver en arbetsmarknad som skiljer sig kraftigt från den svenska. En privatperson köper en så kallad jeepney, en buss som traditionellt har byggts på ett jeep-chassi. Ägaren hyr sedan ut bussen till andra privatpersoner som kör fordonet.
– Vi skulle se det som ett anställningsförhållande, fast där är det inte det.
För den enskilde föraren innebär det här stora ekonomiska risker, förklarar Astrid König.
– Har man inga passagerare får man ingen lön.
Som om inte det vore nog, ska en jeepneyförare dessutom betala lön till konduktören på bussen, samt en inkastare vid hållplatsen. Allt detta på en dagslön mellan 500 och 1000 filippinska pesos, motsvarande ungefär 80-170 svenska kronor.
Kommunals projekt, som drivs i samarbete med Palmecentret, går framför allt ut på facklig utbildning och att bygga en övergripande facklig organisation som kan förbättra förarnas arbets- och levnadsvillkor.
– I grund och botten handlar det om fattigdomsbekämpning.
Astrid König hade precis landat i Sverige när Filippinerna drabbades av en omfattande naturkatastrof i form av en tyfon.
– Det känns naturligtvis förskräckligt. Självklart påverkas projektet. Man övergår från att vara samhällsbyggare till att försöka överleva. Det är klart att ett sånt här projekt kommer hamna i skymundan tills man ens vet om det finns vägar att köra på och jeepneysar att köra.