Arga bussförare buade ut Keolis vd

|Missnöjdhet med scheman och arbetsmiljö fick över 200 bussförare att demonstrera utanför Keolis huvudkontor i Stockholm.
– Det visar hur många som är upprörda, säger Christer Swanson som är huvudskyddsombud på Nybodadepån.

Manifestationen kom till efter upprördheten som beror på att många tycker att företaget blivit sämre på att samverka om olika beslut med facket.

– Tidigare var de väldigt tillmötesgående arbetsgivare. Men under de senaste åren har kommunikationen fungerat dåligt och de har inte rådfrågat oss om arbetstider, fridagssystem och scheman, säger Christer Swanson.

 

Från vår liverapportering:

Han menar också att företaget under de senaste åren blivit sämre på att ta beslut som är bra för arbetsmiljön. Det han bland annat pekar på är att trippeln – en tredagarsledighet förarna kunnat få ska tas bort och att äldre förare inte längre får förtur till att välja pass.

– Det finns en stor andel hjärt- och kärlsjukdomar i vårt yrke, speciellt hos dem som är äldre. De behöver fasta arbetstider och möjlighet att välja. 99 procent av besluten som kommer härifrån är ekonomiskt försvarbara men kanske inte arbetsmiljömässigt försvarbara och det är det som vi protesterar mot nu. De ser inte våra behov av vila och återhämtning jämna arbetstider och mattider, säger Christer Swanson som också menar att demonstrationen kom till på initiativ av medlemmarna.

– Det är gräsrötterna som har protesterat. De som säger att va fan gör facket. De tyckte att vi måste göra våra röster hörda. Vi har organiserat ihop det här på ett årsmöte för någon månad sedan. Sedan har vi förankrat det med fackliga på alla depåer.

Målet med manifestationen var att lämna över ett öppet brev till Keolis vd i Sverige, Magnus Åkerhielm. När han kom ut vid 11.30 läste skyddsombudet Perihan Pärlan Aydin från södergaraget brevet i megafon.

– Ni måste bli mer lyhörda för hur personalen mår och hur de trivs på sitt jobb, sa hon bland annat.

Magnus Åkerhielm kom från ett samverkansmöte med ledningen och personalen från hela Sverige.

– Vi har en dialog och den är fortsatt viktig. Jag gick ut i pausen för att lyssna på er, sa han och bad sedan förarna att ta diskussionen med affärsområdetschefen för Keolis i Stockholm, Alexis Kahlmann som också var på plats tillsammans med ett antal depåchefer.

 

Från vår liverapportering:

Alexis Kahlman förklarade i en intervju med KA att den schemaförändring som många av förarna på demonstrationen var upprörda över handlade om rättvisa.

– Det är rättsviseaspekten som är viktig för oss. Alla ska kunna ha bra arbetstider. Inte bara de som arbetat i tjugo år, sa han och menade att det är en viktig faktor för att kunna få yngre förare att söka sig till företaget. Därför vill företaget förändra dagens system där äldreförare haft förtur till vissa körpass.

– Det här är ett bristyrke och vi måste kunna rekrytera. Det här är ett led i att göra yrket attraktivt.

Den andra stora frågan som många protesterar mot här är bristen på kommunikation och samarbete om förändringar. Vad säger ni om det?

– Vi har en bra samverkan på centralnivå och just nu pågår ett möte mellan arbetstagare och styrelsen. Vi har också en samsyn med Kommunal centralt om senioritetsprincipen och möjligheterna att påverka sin arbetstid. Men vi är sena att informera om förändring ibland och kan bli bättre, säger han.

Är du förvånad över den stora uppslutningen i dag?

– Nej, jag är inte förvånad. Det är bra att de säger vad de tycker. Jag håller inte med. Och med tanke på att vi har 2000 förare i Stockholm som är lediga i dag och hade kunnat vara här kunde uppslutningen ha varit större.

Efter stormötet utanför Keolis tågade förarna vidare till Landstingshuset i Stockholm för att möta politiker.

 

Liverapportering: Madeleine Andersson och Pernilla Josefsson

Kommentarer

Vem ska köra buss i framtiden ?

Som utvecklingen har varit under en längre tid har bussförarna i Stockholm blivit allt mer trafikfarliga för kunder och medtrafikanter. Dagarna rullar på, men det är bara en tidsfråga innan vi ser något i stil med Slussenolyckan igen (från någon förare som är stressdriven och har valt att lösa problematiken genom att köra progressivt och riskfyllt), och däremellan många personskador i mindre olyckor som fått allvarliga konsekvenser för den enskilde, som sker i massmedial tysthet och oftast under sekretess. Det var bara några år sedan två pensionärer gick som flygande torpeder in framdelen på en 1:ans buss på Kungsbron och fick hämtas med ambulanser, det var också några år sedan en kvinna bröt foten så illa på gamla 62:ans buss att det mesta gick sönder då en förare så kallade "fick bromsa för en personbil" som gjorde fel, något som tillhör vardagsmaten för oss bussförare, och gör att framfarten måste hållas synnerligen defensiv..... En situation för oss bussförare som har ambitionen att jobba som proffs och inte "tidtabellslavar", som inte är den roligaste då vi alltid är sena till pauser och raster, mer eller mindre, och får utstå påhopp från stressdrivna kollegor (som prioriterar ett arbetssätt iklädd rollen som tidtabellslav), om varför bussen är sen, etc.

Hårt pressade körtider, inga ordentliga regleringstider, arbetspauser under 15-20 minuter inne på rastlokal, och bedrövliga matraster, skapar ett friktionsklimat mellan förare, förare som inte orkar köra heltid längre, nya förare som inte har en chans att komma in i jobbet utan "vänder i dörren" efter en kort tid som bussförare...... och förare som jobbar kvar och kör som dårar så länge det bara går ända till något riktigt allvarligt händer i trafiken eller med dem själva, stroke, hjärtinfarkt, osv är inte ovanligt bland bussförare, och går allt längre ner i åldrarna.

Enda chansen att kunna fungera i jobbet på sikt är att köra snyggt, lugnt och fint, och göra exakt så som arbetsgivaren skriver i dokument efter dokument om säkerhet, och vara rädd om kunder och medtrafikanter..... Körde buss under demonstrationsdagen, och en av de stressdrivna kollegorna (en av tidtabellfjollorna som inte vill jobba som en riktig busschaffis) skulle åka med min buss från Landstingshuset, men ville inte en kliva på min buss, när han såg att det var jag.... Jag tänkte, vad fasen gör du här och demonstrerar, när du sitter och kör söner våra körtider och regleringstider varenda dag på jobbet och förstör för alla ? (och dessutom stressar upp andra förare att göra lika dant, och definitivt inte köra som man ska)

Om inte arbetsvillkoren blir avgjort bättre än vad de är nu, med schemaläggning, pauser, raster, möjlighet till ordentliga bensträckare vid ändhållplatser, alltså betydligt mycket mer luft i tjänsterna (vi är inga maskiner utan människor med samma behov som alla andra), så kommer det inte att en gå att ersätta förare som slutar med nya förare, de kommer framöver inte ha en chans att kunna komma in i jobbet på ett bra sätt som nya bussförare (och det har vi också sett gång på gång i innerstaden när förare kommer från andra garage), nya bussförare kommer att "vända i dörren", och vilken ekonomi för arbetsgivaren implicerar detta..... ? Ättestupa för redan anställda beprövade erfarna gamla förare, och hela tiden satsa på ny kanonmat. Vad är detta för långsiktig strategi och helhets ekonomiskt tänkande ? Mer luft i tjänsterna tack !

/ Perka, snabbast i hela innerstan av de förare som kör som man ska !

Som jag ser det så visar företaget i detta svar att;
- man har väldigt dålig förståelse för vad endagars ledighet innebär och hur lite man hinner på en dags ledigt. Man hinner bara precis återhämta sig
- att man inte förstår att man driver ett 24/7 företag och att de har anställda som jobbar natt bland de två tusen som nämns och som troligen ligger och sover
- att man räknar med att behovare och anställda vågar gå på en manifestation.
Det är tydligt att man hade svårt att hantera det faktum att vi var så många. Reaktionen blir att gripa fast vid en tarvlig härskarteknik som handlar om att förminska.
Jag är så glad över gårdagen, vi var starka och vi har hittat ett forum för protest. Vi lyfte varandra och kände en styrka tillsammans för med vår kunskap, som bussförare, så var vi många, många fler än jag i ärlighetens namn hade trott.

Vad gäller Kommunal centralt så hoppas jag de inte hanterar senioritetsprincipen som en kollektivavtals fråga för det är en arbetsmiljö fråga, det handlar om liv. Så låt oss skyddsombud ta hand om den.

Håller helt med dig bussförare i Umeå, när det gäller att återföra kollektivtrafiken i offentlig regi.
Men när det gäller samverkan vill jag klargöra en viktig sak. Det var Keolis som sa upp samverkansavtalet med Kommunal förra året. I det avtalet var det reglerat att det skulle hållas regelbundna arbetsplatsträffar. Fackliga medlemsmöten kunde även hållas på arbetstid (upp till 5 timmar per år). Avtalet var bra på papperet men kom aldrig att praktiseras fullt ut innan det sas upp. Det visar lite om företagets bristande vilja till att samverka Jag vet inte vilket bolag du jobbar åt och om ni har något samverkansavtal. Hur som helst håller jag med dig om att alla anställda ska ha större möjlighet att påverka, men samverkansavtalen har nog snarare underlättat den möjligheten.

Jag har idag ställt frågan till Alexis Kahlman var han fick siffran 2000 lediga bussförare ifrån, men inte fått svar. Företaget är för dåligt på att kolla fakta, innan man levererar siffror till höger och vänster! Försämringarna som gjorts, gäller främst den heltidsanställde bussföraren och Keolis HAR inte ens 2000 heltidsanställda förare i Stockholm... (Dessutom fick väldigt många förare avslag på ledighetsansökningar som gällde 15/3.) Därför är det tråkigt att dessa tvivelaktiga uppgifter "sätter" sig, för den som läser dem. Alexis, det är inte förtroendeingivande att du "bollar" med uppgifter som du inte har täckning för. Tycker dessutom att det respektlöst mot de förare som tagit sig till manifestationen på sin fritid, när du tycker att "det borde varit fler", usch!

Keolis rättvisa skulle få unga att bli bussförare? Om man söker ett jobb där man får jobba varenda storhelg i allmänhet och de flesta vanliga helger i synnerhet i resten av sitt liv så är det inget lockande erbjudande. I synnerhet med låga ob och ingen lön att skryta med i allmänhet så har man inte många saker att krydda platsannonserna med.
2000 bussförare som var lediga och inte kom? Vi var väl totalt 400, och det säger nog det mesta. Det var många som sökte semester den 15:e, men som fick avslag! Att inte kunna få semester och ledigt när man önskar är inte heller något att skriva om i platsannonserna?
Att tro är en sak, att verkligen veta, hur bussförare tänker, är en helt annan.

Bussförarnas aktion utanför Keolis huvudkontor blev en imponerande manifestation tack vare att så många lediga förare kom. Förarnas missnöje med de nya tjänsterna har skakat Keolis men verkar inte ge resultat. Nu måste Kommunal aktiveras. Många förare känner sig överkörda av sitt eget fack. Kommunal måste nu tydligt ställa upp bakom förarnas krav. Keolis plan är naturligtvis att sitta still i båten och vänta på att missnöjet blåser över. Det kan Kommunal ändra på. Förarnas krav har klart och tydligt nått fram till Keolis. Nu måste förarna även kräva att Kommunal ställer upp och tar fajten!

Påstår att alla försämringarna är för vinstintresse, rättvisa och nyanställningar!
Först. Man bedömer inte efter vad personer säger utan vad de gör? Och det har visas tidligt hos bussförarna vad Keolis går för. Det är försämringar enbart i vinst syfte. Utan tanke på människorna som sitter bakom ratten på bussarna. Sedan vänder de sig till staten för att de inte själva kan rekrytera nya förare. För vem vill börja köra hos dem idag? Så det blir vinn-vinn.för ekonomerna på Keolis. När de med bra arbetsmiljö, bra kör och vilotider, hälsovård, möjligheter till ett normalt privatliv samt ett subventionerat SL kort mm. Då skulle nyanställningar och personer som innehar D behörigheten stå och banka på dörren för att börja arbeta för bussbolagen. Så det Vd säger - Vi gör det för rättvisa och lättare med nyanställningar är som allt tidigare bara prat. Samma sak som kommit ut i olika former under åren. Man säger något sedan gör man något helt annat. Rättvisa pratar han om. Tidssökning är bättre än dag-kommendering. Men dra ner på fasta tjänster och indragning av lång vila (trippel ledighet) är snarare en orättvisa. Delade tjänster på 2.5 timmar i stället för 4-5 timmar som tidigare. Då han man göra saker så som träna, äta mm. Låta män och kvinnor som jobbat 30-40 år och väntar på pensionen få börja jobba helger och kvällar. Rättvisa? Nej det är inte det man säger, det är vad man gör som visar vem/vad man är! Han tycker även uppslutningen kunde vara större! Men många är trötta! Trötta på att stånga huvudet i väggen. Trötta på alla dåliga nyheter. Trötta på ledningen ja helt enkelt uppgivna. Andra kanske låter familjen gå före. En del från andra kulturer tror de ska få sparken om de säger något osv. Men vänta det kommer mera.....

Direkt fråga till Kommunals förbundskontor. "Alexis Kahlmann, affärsområdeschef på Keolis påstår. "Vi är eniga med Kommunal på förbundsnivå om att tidssökningen, och därmed möjligheten att påverka sin arbetstid, är mer rättvist för alla.". Stämmer det här?

Kommunal måste säga upp samverkansavtalen med de privata bussbolagen. Ett fackombud eller arbetsplatsombud som inte är påläst blir lätt överkörd av arbetsgivaren eller kan känna sig hotad att säga ja till impopulära beslut. Samverkansavtalen där bara några få bussförare får delta gör att övriga busschaufförer känner sig överkörda. Central samverkan är ännu värre. Enklast vore att tvinga arbetsgivarna att ha regelbundna arbetsplatsträffar där "alla" chaufförer kan få säga sin mening och tycka till. Som det ser ut idag har de flesta bussbolag bara en träff per år där chaufförerna bara får sitta och lyssna på meningslös information, men inte säga sin mening. Medarbetarundersökningarna är också ett spel för gallerierna. Ett garage kan ha låga poäng i trivsel men det struntar bussbolagen i. Kommunal måste ställa sig frågan om busskörning i privat regi är en bra ide. Jag skulle vilja se att Kommunal nu driver frågan om återkommunalisering av busstrafiken i hela landet. Den privata busstrafiken har slutat fungera och är ohälsosam för de anställda. Ett privat bussbolag har som huvudsyfte att skapa vinst. Inte att driva trafik med kvalitet och nöjda medarbetare. Skattepengar ska inte gå till att tvinga ut trötta busschaufförer i trafiken. De är en trafikfara och samhället får de stora kostnaderna för sjukskrivningar och utbrändhet.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-04-05. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.