Varje onsdag och några enstaka lördagar träffas nio dagbarnvårdare på gymnasieskolan i Årjäng. De startade i slutet av augusti, och kommer att fortsätta fram till jul nästa år. Då har de läst in gymnasieskolans barn- och ungdomsprogram, och kan jobba i förskolan som barnskötare.

Berit Lundqvist är en av de nio som har börjat läsa.

— Det är väldigt roligt, och det blir mycket diskussioner, eftersom vi alla har erfarenhet med oss. Det är ju egentligen saker vi kan, men man får upp ögonen för sådant man inte tänkt på, man ser det på ett nytt sätt.

Precis som i många andra kommuner riskerar Årjängs dagbarnvårdare att tappa barn när förskolereformens rätt till förskola för fyra- och femåringar slår igenom 2003. Det var Gunilla Svantorp, utredare på kommunen, som föreslog utbildningen. Hon har själv arbetat som dagbarnvårdare, och tycker det är självklart att kommunen ska ta vara på den kunskap och kompetens som dagbarnvårdarna har.

Egentligen skulle dagbarnvårdarna ha fått validera sina kunskaper (fått dem värderade i jämförelse med barn- och fritidsprogrammet). Men det blev för ont om tid, berättar Gunilla Svantorp:

— De kan nog hälften av kursinnehållet, många har lång erfarenhet. Vi får anpassa utbildningen efter det.

Årjäng har 25 dagbarnvårdare totalt, kommunen gick ut och frågade vilka som var intresserade, och det är den första gruppen som kommit igång med sin utbildning nu. I den ingår också två barnskötare som via långvariga vikariat blev fast anställda, men som saknar utbildning.

— Vi tänker starta en kurs till, kanske kan vi ordna den i samarbete med några grannkommuner, säger Gunilla Svantorp.

— Alla kommuner borde göra som Årjäng, säger Britt-Marie Fasth, ombudsman på Kommunals förbundskontor. Jag är säker på att det alltid kommer att finnas föräldrar som väljer familjedaghem om den möjligheten finns. Det finns kvaliteter som går förlorade om familjedaghemmen försvinner. Men för både kommunernas och dagbarnvårdarnas skull är det bra att ge dagbarnvårdarna kompletterande utbildning så att de kan gå in och arbeta i förskolan om det behövs.