Andreas Moberg.

Förare och förtroendevalda inom Arriva som Kommunalarbetaren varit i kontakt med ger en samstämmig bild av hur företaget systematiskt tar in behovsanställd personal i stället för att ge dem fast anställning.

– Men det har du inte hört från mig, tillägger de med krav om källskydd.

De beskriver hur Arriva rekryterar förare under utbildning eller från Arbetsförmedlingen för att pressa lönekostnaderna.

Andelen förare som inte är fast anställda varierar mellan Arrivas sex bussgarage i Sverige. Lägst andel finns i Halmstad, där en tredjedel saknar fast anställning. I Stockholm är andelen runt 40-45 procent.

Råstagaraget sticker ut, där drygt 50 procent saknar fast anställning, enligt sammanställning från Kommunal.

Villkoren för de behovsanställda beskrivs som väldigt tuff där de tvingas stå till förfogande utan garantier om jobb.

Kommunals förhandlingsansvarige inom Arriva, Andreas Moberg, är den ende föraren eller fackligt förtroendevalde som är beredd att öppet tala med Kommunalarbetaren.

Han bekräftar beskrivningen av villkoren för de behovsanställda.

– Det är ofta ett cyniskt utnyttjande av personer som har det svårt och som inte vågar klaga, säger han.

Andreas Moberg tycker att Arriva bryter mot bussbranschavtalets skrivning om att ”Arbetstagare kan anställas för viss tid när behov av extra arbetskraft föreligger”.

Kommunal Stockholms ombudsman Tommy Setzman hade innan sommaren en överläggning med Arriva som förnekade anklagelserna om brott mot kollektivavtalet.

– Vi enades vid överläggningen om hur skrivningen i avtalet ska tolkas.

Arrivas kommunikatör Ulrika Andreasson säger att uppgifterna om hur många förare som saknar fast anställning är felaktiga.

– Men jag kan inte svara på hur många de egentligen är, förklarar hon.

Ulrika Andreasson bekräftar att en stor del av de behovsanställda rekryteras från förarutbildning och från Arbetsförmedlingen, men enligt henne inte för att pressa lönekostnaderna.

– Det stämmer inte heller att vi tvingar dem att stå till vårt förfogande vissa dagar för att eventuellt ringas in vid behov.

Ulrika Andreasson förklarar att Arriva vill ha fast anställda förare till sin grundbemanning.

– Men vi har stort behov av tillfälligt anställda, bland annat på grund av att vi kör ersättningsbussar för Roslagsbanan och Lidingöbanan, säger hon.