Clas Bruer och Ayse Celik.

– Hej Ayse, går det bra om jag tar ett paket mjölk?
Ayse Celik, servicevärdinna på Thoraxkliniken, tittar upp från sina bestyr.
– Det går bra! svarar hon.

Klockan är tio på förmiddagen. På diskbänken står frukostbrickor med länsade och halvtomma tallrikar. I dag har Ayse otur, diskmaskinen som står i det lilla köket har gått sönder och att handdiska är inte ett alternativ.  Det blir till att lassa upp allt på en vagn och köra över det till den andra avdelningen.
– För att få död på alla bakterier måste all disk tvättas i minst 82 grader. Risken att bakterierna finns kvar vill jag inte ta, säger hon.

Tidigare sköttes uppvärmning av maten och andra kökssysslor av en undersköterska, men för två år sedan anställdes Ayse som Karolinskas första servicevärdinna via bemanningsföretaget Sodexo. Hon har jobbat inom kök sedan år 2000. Till en början på en personalmatsal i Huddinge, men när Sodexo tog över som arbetsgivare förflyttades hon till Karolinska.
– Jag älskar att jobba i kök. Här kan jag vara självständig. Det sociala utbytet är det bästa med jobbet, både personal och patienter har tid att prata. Jag får uppskattning och känner arbetsglädje, säger hon.

Thoraxkliniken hyser 35 patienter och har två avdelningar: N23 som Ayse tar hand om och N13 där kollegan Gülten Bulduk sköter ruljansen. Båda jobbar deltid, Ayse på 75 procent.
– Men jag skulle önska att jag kunde få jobba 100 procent, säger hon.

Nu finns rätt person på rätt plats.

Från Karolinskas sida är prioriteringen att anställa två servicevärdinnor logisk, tycker chefssjuksköterskan Özlem Erer Dironin.
– Nu finns rätt person på rätt plats – servicevärdinnorna är specialister på det som de gör. Undersköterskorna avlastas på ett enormt sätt. Hygien- och varuansvaret ligger hos köket. De vet exakt vad som behövs för att fylla kraven, planerar framåt och är ekonomiska, säger Özlem Erer Dironin.
Sodexo har erbjudit sina anställda kurser i hygien och brandsäkerhet.
– Några gånger om året har vi kostmöte med information om olika allergier, diabetes och laktosintolerans, berättar Ayse.

Matbeställningar och register över varor samt koll av hygien sköts av värdinnorna. Pärmarna som står i en hylla i köket innehåller checklistor som är utformade av Stockholms läns landsting. Varje dag ses de över och prickas för: Är kylskåpet för varmt? Är varorna inom utgångsdatumet? Med färre personer och specialiserad personal i köket är det lättare att hålla koll och följa rutiner. På så sätt minskas risken för smitta och matsvinn.
– Den mat som blir över blir biogas, berättar Ayse och häller överbliven cornflakes i en brun hink.

Sedan tar hon på sig plastförkläde och handskar. Nu ska lunchen tillredas. På brickan lägger hon tallrik, bestick, en servett, förpackningar med salt och peppar samt en desinficeringsservett.
Maten kommer i portionsförpackningar från ett kök i Märsta och värms i kökets mikrovågsugnar, som är speciellt avsedda för patienternas mat.
– Innan lät vi patienterna göra egna beställningar dagen innan, men det fungerade inte eftersom många av dem just hade opererats och då var de inte hungriga. Så nu har de fyra alternativ att välja mellan.
Klockan 14 har de anhöriga besökstid. Då har Ayse gått hem, men förberett kvällsmålet som senare värms och bärs ut av undersköterskorna.

ID. Ayse Celik

Bor: Fittja, Norsborg.

Familj: Tre barn.

Yrke: Kallskänka/servicevärdinna.

Bäst med jobbet: Det sociala.

Om facket: Har varit medlem i Kommunal sedan år 2000 då hon började som kallskänka. När Sodexo tog över var facket till hjälp. ”Jag fick behålla mitt jobb, men det var många uppsägningar och vi hade kontakt med våra ombud för rådgivning. Det var bra.”

Tjänstgöringsgrad: 75 procent.

Lön: Cirka 15 000 kr/mån.