Frågan har varit på tapeten i en riksdagsdebatt, där socialdemokraten (och kommunalaren) Agneta Gille tog till miljöargumenten för att Arlanda skulle få sälja alkohol till resenärerna även vid ankomsten. Eftersom flaskorna transporteras jorden runt vore det enklare att få köpa ut sin ranson när man kommer hem, menade hon. Det kan låta förståndigt, men, det finns argument emot:
1. Det skulle rubba Systembolaget ensamrätt på att sälja sprit.
2. Och dessutom är det en folkhälsofråga.
Detta förklarade Anders Borg, i ett svar till Gile, enligt tidningen Riksdag & Departement 4/2007.

Agneta Gille verkar inte ha lagt något förslag om att stoppa spritköpen vid utresa. Istället undrade hon om det inte vore ”smidigare att i stället göra det möjligt att handla även vid ankomst.” Men att få handla ”även” vid ankomst, skulle sannolikt inte lätta på flaskvikterna i planen, utan för många blev det i stället dubbel ranson. Bättre vore det egentligen att föreslå att flaskhanteringen helt försvann! Det är en bisarr del av flygplatsernas verksamhet. Men en sådan idé skulle säkert stöta på omfattande protester.
I dag är sprithandeln på flygplatserna en god affär för många inblandade, inte minst sedan de nya säkerhetsreglerna gör det svårare att köpa starkvarorna på orten. Det går ju inte att bära dem med sig in på planet.

Miljöaspekterna väger mycket lättare än flygplatsekonomin, både bildlikt och bokstavligt, och spriten får säkert fortsätta tynga ner plastpåsar och flyglaster även i fortsättningen.
Sveriges finansminister värnar dock, så gott det går, monopol och folknykterhet och det är bra. Att gällande EU-regler förbjuder inköp vid ankomst kan vi definitivt leva med.
Mer förvånande är att Norge tillåter resenärer att köpa ut vid inresan, utan att ta hänsyn till sitt Vinmonopol. Men som ett litet land utanför EU kan de ju profilera sig som taxfree-paradis! Norge är flygplatsernas svar på Åland.

I den ovan nämnda intervjun framhöll Borg även att han gärna ser att minimiskatterna på sprit i EU höjs. Det är bara att hålla med även här.
Nu laddar för övrigt spritlobbyn om för vilken gång i ordningen och kräver lägre spritskatter i Sverige. Blinda och döva för de obehagliga sambanden mellan alkohol och sjukdomar vill de ytterligare öka på svensk konsumtion. Ett fullständigt okontrollerbart argument om att smugglingen minskar ska göra det okej att supa till lägre pris. Tidningen Fokus har i sitt senaste nummer 16.23 februari/2007 en utmärkt genomgång av läget.

I Finland sänktes spritskatten på ett närmast kuppartat sätt med 32 procent år 2004. Sedan dess har alkoolskadorna ökat på ett skrämmande sätt. Berusningsdöden bland kvinnor steg med 40 procent på två år. Och för finska män i åldern 16-64 år är alkohol nu vanligaste dödsorsaken!
I Sverige har vi sen EU-inträdet ökat drickandet med ungefär tre glas vin i veckan för alla utom barn och nykterister.
Förra året var frågan uppe, då s-riksdagsmannen Kent Härstedt ville genomföra en kraftig omläggning av svensk alkoholpolitik och sänka skatterna på starksprit med 40 procent och på starköl och vin med 30 procent.
Tack och lov blev det inte så.

Vad hade hänt om Sverige gjort som Finland, undrar tidningen Fokus?
Den frågan vill vi helst inte ha svar på.