– Medlemmarna och de som inte är medlemmar än har ingen aning om att vi förändrat Kommunal. I kombination med det måste vi nå nya målgrupper och då har vi tagit fram robot-tuppen för att sticka ut, säger Tobias Baudin som själv kände oro inledningsvis för att låta en tupp symbolisera Kommunals förändring.

Tuppen läser av allt som skrivs om Kommunal i sociala medier och kan visa fem olika känslolägen beroende på vad som skrivs. Tuppen är symbolen för att Kommunal vaknar och år 2022 ska förbundet vara ett helt nytt Kommunal, enligt Tobias Baudin. 

På sociala medier har medlemmar kritiserat kampanjen. Barnsligt, genant och för långt ifrån den fackliga verksamheten, lyder några omdömen.

– Var och en får göra sin bedömning och framför allt vi som redan är frälsta och älskar facket, vi kanske tycker det är löjligt, men det är inte dem vi vill nå utan det är yngre som inte ens är medlemmar eller medlemmar som inte ser medlemsnyttan.

Kommunal hade förväntat sig mer negativa reaktioner och kommunikationschef Karin Hagman är mycket nöjd med kampanjens första vecka. Kampanjen har nått 350 000 personer, 208 medlemmar har skickat in förslag på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening och ”Kommunal vaknar” är redan en av de mest lästa sidorna på Kommunals hemsida.

Diskuterade ni att tuppen som symbol kan uppfattas som en ”tupp i hönsgården” i ett kvinnodominerat förbund?

– Ja, det har vi diskuterat och vi har testat det, vi har provocerat i fokusgrupper kring den frågan och det är inte en fråga som någon annan bryr sig om än vi internt, säger Karin Hagman.

– Vi vill ju slå igenom. Kvinnor mellan 30 och 45 år är de absolut svåraste att nå i reklam för de har så mycket annat för sig så de ser inte ens reklam.

Tuppen kostar 200 000 kronor och ska användas i ett år.

– Vi är supernöjda, det har blivit en snackis och vi vill väcka uppmärksamhet kring vår förändring. Tuppen har varit med i ”Breaking news” med Filip och Fredrik i Kanal 5 och nått helt nya målgrupper, den fyller verkligen sin funktion, säger Karin Hagman.