Bussarbetsgivarna säger nej

Förhandlingarna om ett nytt avtal med de privata bussarbetsgivarna i BUA har avbrutits. De fortsätter i slutet av maj. Bussarbetsgivarna säger nej till Kommunals krav på kortare arbetstider och högre löner.

Peter Jeppsson, vd i Bussarbetsgivarna, säger att bussbranschen är speciell när det gäller möjligheten att vältra över kostnader på kunder och beställare.
– Vi och Kommunal har samma frågeställningar men vi vill lösa dem på helt olika sätt. För oss är det önskvärt att förbättra produktiviteten. Därför vill vi bland annat få en flexiblare möjlighet att förlägga arbetstiden.

Peter Jeppsson tycker att Kommunals krav om högre löner, höjda lägstalöner och kortare arbetstid inte är möjliga att acceptera med tanke på det pressade ekonomiska läget för bussföretagen.
Förra veckan slöt Kommunal ett trafikavtal med KFS för de kommunägda bussbolagen. Kommunal tycker att förbundet i det avtalet fick med det mesta av sina krav. Peter Jeppsson säger att KFS–avtalet inte på något sätt påverkar förhandlingarna mellan BUA och Kommunal.
– Vi jämför oss inte med KFS utan måste ta hänsyn till förutsättningarna som gäller för våra medlemsföretag i BUA.

Nästa förhandlingstillfälle blir den 27 maj.
– Målsättningen är att vi ska hinna få ett nytt avtal innan det nuvarande går ut den 31 maj, men jag kan inte se att vi nu är så nära varandra att detta blir möjligt, säger Peter Jeppsson.

Kommentarer

Jag kan berätta för denne Peter Jeppsson om "flexibla" arbetstider. Det ät t ex när jag ena dagen börjar 04.50 för att sluta 12.45. Bra pass kan tyckas, om det inte sedan hör till sagan att nästa dag börja 14.30 för att sluta 22.50! Jävligt flexibelt, eller hur - särskilt om man har 6 mil till jobbet!!! Mitt råd är att "ställa" bussarna tills vi får de villkor vi förtjänar. // Göran

Vad sten hårda när de gäller våra löner vi är värda mycket mera än vad vi får nu, även när vi jobbar nätter och kör fulla männsikor att våran OB måste upp

Vilken regel eller lag ska gälla för oss bussförare. Ska vi följa EU kör och vilotider, vägarbetstidslagen eller arbetstidslagen. Idag känns det som man tar den som passar bäst. Man säger från arbetsgivaren att man vill vara flexiblare med att lägga arbetstiden men man har redan idag 13.5 timmar att bolla med och när har man resetoppen då. I vårt fall är det vid 07:00-09:00 och 15:30-18:00 och hur stor ramtid krävs för att klara detta ja inga 13.5 i alla fall. Och var är roten till allt ont då. Jo det är alla dessa upphandlingar och att man inte tar skäligt betalt för att utföra jobbet. Vid en upphandling skulle man kasta den dyraste och den billigaste och satsa på de övriga för dom är mest realistiska, för när man inte tjänar pengar på anbudet får man spara på annat och det brukar drabba den anställde med att man sparar tid här och där. Man kanske skulle göra som Stael von Holstein sa i debattprogrammet igår säg upp dig, sluta. Inte lönt om en eller två gör det men om 10-20% av förarkåren aviserar att sluta om inget görs hur reagerar arbetsgivarsidan då, man bara undrar och tyvärr är det inte troligt att man skulle få en sån uppslutning heller.

Där jag kör buss har vi 3-dalade pass. Vi kan ha en timmes rast på annan ort samt 2,5 timme på egna garaget. Har man 5 minuter hem är det möjligen OK men har man en halvtimmes resväg åker man inte hem. Man sitter på garaget och häckar om man inte har något ärende att uträtta. Hur utvilad är man då när nästa pass börjar, för att inte tala om strax innan det slutar, kanske 13,5 tim efter att jag börjat kl 05.00? Det talas mycket om trafiksäkerhet, men vad är det för trafiksäkerhet att ha förare som har denna arbetstid? Vi är inga robotar man kan programmera. Om vi sovit dåligt en natt, vilket kan hända vem som helst, ska vi sjukskriva oss då? Jag trivs med arbetet som bussförare, men jag trivs inte med 3-delade tjänster och långa ramtider.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2008-05-28 14:58