Bussarna igång i kväll - inget avtal än

Redan i kväll, den 4 juli, börjar Stockholms bussar att rulla igen. Men något nytt avtal är inte klart. Förhandlingarna mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna, BuA fortsätter på måndag eftermiddag.

Vi är beredda att återuppta förhandlingarna, säger Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson.
Kommunal drar alltså tillbaka sina stridsåtgärder, åtminstone så länge förhandlingar pågår. BuA.s vd Peter Jeppsson räknar med att all trafik i Stockholm ska ha återgått till det normala inom ett dygn.
­

- Allmänheten har lidit. Det är skönt att kunna konstatera att vi nu åter kan bistå allmänheten med vår service, säger Peter Jeppsson.
Det nya läget innebär också att Kommunal skjuter på de kommande varslade stridsåtgärderna i Västerbotten och Skåne ett dygn i taget, så länge parterna förhandlar.
Skulle förhandlingarna stranda kan Kommunal utlösa sina varsel på nytt.

Blir det inte en väldigt osäker situation för Kommunals medlemmar när stridsåtgärderna dras tillbaka men något avtal inte är klart?

-­ Självklart är det så. Men vi har kommit till förhandlingsbordet för att vi vill försöka lösa det här, säger Håkan Pettersson.

Det var på torsdagen som arbetsgivarna plötsligt kontaktade Kommunal för att diskutera ett nytt bud. Det innehöll bland annat:

  • Ett ytterligare påslag i lönebudet med 0,2 procentenheter
  • Ett förslag om ramtiden. Arbetsgivarna erbjuder en kortad ramtid till 13 timmar för förare i ren stadstrafik, ingen ändring för övriga. Kommunal vill ha en ramtid på 13 timmar för alla på avtalsområdet.
  •  Ett förslag om dygnsvilan. I stället för att som i dag få korta dygnsvilan från elva till nio timmar vid tre tillfällen per vecka föreslår arbetsgivarna att de ska få göra det max tre timmar per vecka och högst med två timmar vid samma tillfälle. Kommunal vill ha dygnsvila på elva timmar utan undantag.

Parterna diskuterade budet under ett par timmar på fredagseftermiddagen.
Ingen av förhandlarna vill ge några signaler om hur nära eller långt i från varandra de stod.

I går sades det från arbetsgivarhåll att ert bud inte var förhandlingsbart. Vad har ni pratat om?

- ­ Vi har sträckt oss så långt som det är möjligt. I dag har det handlat om att fila på det förslag vi har gett, säger Peter Jeppsson, BuA.

Har du samma bild Håkan Pettersson?

- Vi konstaterar att vi hart fått det här budet. Men i förhandlingar är allt möjligt. Vi fortsätter på måndag.

Busstrejken i Stockholm varade i fyra dagar.

Kommentarer

Beskedet på radions nyheter kl 15.00 i fredags blev en riktig överraskning för mig. Jag hade förväntat mig ett nej från kommunal & fortsatt strejk. Budet från BuA verkade mer som ett spel för media & allmänhet. BuA har ju hela tiden spelat största martyren den som värnar allmänheten mest. Men de snålar så fort det gäller sina anställda. Politiker & arbetsgivare bryr sig inte om kollektivtrafiken. Politikerna vill spara skattepengar & arbetsgivarna måste börja göra vinst. Det är vi anställda i kollektivtrafiken som bjuder på dessa pengar. Nu får vi vänta på förhandlingsdelegationens resultat. Hoppas de inte sviker oss, det är inte mycket som begärs.

Stridsviljan är god. Låt oss inte få en svekdebatt nu
när medlemmarna ställer upp bakom förbundet och
förhandlingsansvariga. Vilotiden och ramtiden går ej
att kompromissa bort. Tryck på trafiksäkerheten och
en bättre arbetsmiljö för alla. "Full fart framåt"

Enligt mitt förmenande är det uteslutet att bortförhandla nattvilan om 11 timmar. Ej heller ramtiden om 13 timmar som redan den är för lång. Man har ingen möjlighet att sova mellan jobben på ett delat pass, darav mycket trött i slutet av sista passet. Hur många arbetstagare i Sverige kan tänka sig att gå till jobbet två gånger per dag?

behöva ta 8 år, innan man är uppe i maxlön? När det enda som krävs för att vara bussförare, är att vara idiot...
Och inte mindre än 11 timmars dygnsvila. och 36 timmarsvecka. Det är vad jag vill ha för att slippa denna eviga trötthet.

13 timmars ramtid för stadstrafik bara ej landsbygd. Hur blir det då när tjänsten är delad med landsbygd och stadskörning 13 timmar och 15 minuter. Att det ska vara så j.... krångligt och omöjligt att ta fram ett regelverk för kollektivtrafik. Detta dravel om att det blir dyrt är löjligt minst 50% av åkandet är skattefinansierat om resandet ökade rejält skulle man spara in mycket på vägunderhåll,inte behöva bygga mer vägar i städerna, inte bygga en massa parkeringshus mm och som bonus får man en bättre miljö då man slipper en massa avgaser och buller. Vad gäller lönen så säger jag vad en tidigare chef sa "jag skiter i vad du har i lön det är inte jag som betalar" och det ligger en hel del i det ju. Om man nu behöver spara kan man titta mer på resande statistik och kanske göra förändringar på tidtabellen, finns ju faktiskt en del turer som går tomma eller nästintill. Men det kanske är det bussbolagen är rädda för att det blir färre kilometer att köra vad vet jag.Det enda jag vet är att vi ska ha minst 11 timmars nattvila kan övriga yrkesgrupper få det via någon EU lag så borde vi få det med. Kan ju rent av bli en förtjänst om vållandeskadorna går ner för frågan är hur många som sker pga en trött förare? Har själv gnidit av lite färg och jag var trött när det skedde. Ytterligare en bonus när man är utvilad, är att resenären slipper sura vresiga och irriterade förare.

Återigen verkar det som om BUA drar oss BussFörare vid Näsan, 4 dagars strejk har varit förjäves OM KOMMUNAL kommer att gå med på deras förslag.
Naturligtvis ska man förhandla men då måste också se till att dom ursprungliga kraven INTE tas bort.
Vi måste få bättre Arbetstider!
Vi behöver Bättre dygnsvila, Oavsett om vi kör i stads-,landsorts- eller expresstrafik!
Med det människo ansvar som vi har, kan bara inte kommunal acceptera något mindre ramtid än 13 timmar, och dygnsvila på minst 11 timmar.
LöneFörhöjning kan vi skrika oss hesa på, vi får ALLTID små pengar, så jag tycker att VILOTIDEN är det allra viktigaste...En alltid Trött Förare har ju ingen nytta av dom små summor som det nu handlar om, MEN vilotiden ÄR GULD värd! eller???
Men jag Hoppas BUA med Jeppson i spetsen förstår också att om vi förare får ett dåligt AVTAL så kommer BussFöretagen få det Ännu sämre fram över med alla Pensionsavgångar, kommer dom att få svårt att Hitta nya förare och dom som kan kommer med säkerhet att lämna yrket, ingen vill ju arbeta sig dödstrött, med dåliga arbetstider, dålig lön, som vi har, oavsett vad Jeppson påstår, så lever han INTE i Bussförarens VERKLIGHET!
SÅ KOMMUNAL GE ER INTE; ENIGA VI STÅ; NI HAR OSS FÖRARE BAKOM ER!

Vi som har lång resväg till bussdepåerna och dessutom inte ska få ner ramtiden men dom som bor i stan som förare och jobbar där ska få ner sin ramtid, vad är det för logik. Säg nej till nya budet och se till att alla får lika ramtid. FY fan----

Jag har inte strejkat någon gång förut. Den här gången tyckte jag det fanns väl så många argument FÖR en strejk. Men nu har uttrycket"urvattnat" verkligen fått ett ansikte. Nu känns det mer som " vild strejt" kanske skulle kunna vara nåt. Det här är larvigt!!

Det de har gjort är att ge praktiskt taget samma förslag... Bra jobbat. Nä, strejken bör tas upp igen, men det här avbrottet kan vara bra. Det visar att vi bryr oss om allmänheten. Även om Jeppson försöker få det att verka som om BuA är de enda som bryr sig.

Om det nu är så att de privata företagen är så ekonomiskt klena, så kanske de inte ska få vara med vid framtida upphandlingar. Jag menar: om de kommunala företagen kan klara av det (och i vissa fall faktiskt erbjuda bättre villkor), så varför ska inte privata företag ha minst samma krav på sig?

Ramtiden på 13 timmar är för lång tid, 11 timar är lämpligt för trafiksäkerhetens och arbetsmiljöns skull.
Dygnsvilan skall aldrig vara mindre än 11 timmar, oavsett om man kör i stads-, landsorts- eller expresstrafik.
Och så är det lönen! Den borde vara i nivå med lokförarnas löner, helst högre eftersom en busschaufför också har "konduktörens" arbetsuppgifter.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2008-07-25 15:45

TIPSA OSS

Har du ett tips om något vi borde skriva om? Hör av dig!

Sidor