Lars Ljungström.
Lars Ljungström.

Som Hudiksvalls Tidning tidigare rapporterat om har flera busschaufförer i Hälsingland utsatts för både verbala och fysiska hot från passagerare. Lars Ljungström som är huvudskyddsombud för busschaufförerna i Ljusdal, Delsbo och Hudiksvall berättar att det finns en stor oro hos busschaufförerna.

– Många vill inte köra på natten. Det har varit allt från kränkande ord till fysiskt våld. Flera av mina kollegor har dessutom varit utsatta för rasistiska påhopp, säger Lars Ljungström.

Problemen med hot och våld mot busschaufförerna har funnits under en längre tid, men har eskalerat under sommarens helger och i samband med större evenemang.

En av de busschaufförer som utsatts för fysiskt våld under sommaren är Fawzi Yanni. Under ett arbetspass kom en man fram till honom och slog mot honom upprepade gånger.

– Jag var livrädd. När han började slå kändes det som att jag skulle köra av vägen. Det kunde lika gärna skett en dödsolycka, men som tur var hjälpte en annan passagerare till för att få bort mannen. Om inte någon åtgärd tas så kommer jag att sluta som busschaufför, och jag vet många kollegor som känner likadant, säger Fawzi Yanni.

En åtgärd som både Fawzi Yanni och Lars Ljungström vill se är att bussbolagen ska anställa vakter som åker med på bussarna på nätterna. Bussbolaget Mohlins bussar som trafikerar linjerna har hyrt in ett vaktbolag som finns på Hudiksvalls resecentrum på helgnätterna.

– Det är en bra insats, men eftersom inte vakterna finns på alla hållplatser har de som vill ställa till bråk lärt sig att undvika dem, säger Lars Ljungström.

Bussbolagen har också ansökt om att få installera kameraövervakning i sina bussar, men har hittills fått nej från länsstyrelsen. Lars Ljungström tycker att arbetsgivaren tar problemen på allvar, men att fler åtgärder måste genomföras för att få ett slut på trakasserierna.

– Jag tror att vakter på bussarna skulle vara väldigt effektivt. Även kameraövervakning skulle vara bra för att samla bevis till polisanmälan. Men om det fortsätter såhär utan att arbetsgivaren får stopp på trakasserierna, då får vi införa skyddstopp på nattrafiken innan något ännu värre händer, säger Lars Ljungström.

Möten kommer nu att inledas mellan Kommunal, kommunen, polisen, arbetsgivaren X-trafik och underleverantören Mohlins bussar som trafikerar X-trafiks linjer i Hälsingland.