Colourbox
Bussförare. Foto: Colourbox

Bussförare kan få sämre arbetstider

|Bussförare kan få längre arbetstider, kortare raster och färre lediga dagar. Ett sådant förslag kan komma från EU-kommissionen i slutet av maj.
– Helt galet, de riskerar säkerheten på vägarna och att ingen vill köra buss i framtiden, säger huvudskyddsombud Christer Swanson.

EU-kommissionens väntade förslag gäller så kallade EU-körningar på sträckor som är längre än 50 kilometer.

Det innehåller bland annat följande:

Förare kan få köra upp till dubbelt så många dagar som i dag utan vilodag, från dagens regler på 5–6 dagar till 8 eller 12 dagar.

De som kör buss riskerar att inte längre få rätt till en hel helg ledigt efter två veckors arbete.

Vilotiden kan minska med 21 timmar per månad.

Rasterna kan kortas så att det blir tre raster på vardera 15 minuter efter 4,5 timmars körning. I dag är första rasten på 15 minuter sedan 30 minuter alternativt 45 minuter.

Vilotiden ska inte få tas ut förrän föraren nått slutdestinationen. I dag måste föraren stanna på första bästa lämpliga ställe för att ta ut sin vilotid.

Christer Swanson, huvudskyddsombud vid Keolis Nybodadepå i Stockholm, säger att förslaget går åt helt fel håll.

– Det påverkar endast så kallade EU-körningar med färdskrivare. Vi har sådana linjer exempelvis vid Nacka/Värmdödepån. Men det är troligt att vi i innerstan också riskerar att få dessa försämringar om kommissionens förslag blir verklighet. Arbetsgivarna måste jubla inför höstens avtalsrörelse, säger han.

Kommentarer

Det som är verkligen förvånansvärt är hur Kommunal kan uppmana till att protestera mot ett förslag som de inte har läst. Det kommer ju inte förrän den 31 maj. Tänk om det innehåller förbättringar? Tänk om vi får köra till hotellet när vi har suttit fast i kö, istället för att stanna på första bästa parkeringsplats (eller köra olagligt till hotellet)

Vi har redan 12-dagarsregel på utlands turisttrafik, så att vi kan följa med en och samma grupp hela resan när resan åtminstone delvis går i utlandet. Tänk om vi kunde få göra det med grupper i Sverige också.
Det står ovan att vi inte får rätt till en ledig helg på två veckor. Det har vi inte nu heller. (Kommunal ändrade den formuleringen på Facebook till "motsvarande en ledig helg..." när de hade fattat att de inte hade koll på nuvarande lagstiftning. Dvs dålig koll på nuvarande regelverk.

Om Kommunal vill vara seriösa kan man inte motsätta sig ett förslag reflexmässigt, och absolut inte innan man läst det. Jag vill vara medlem i ett fackförbund som tar frågorna på allvar och på ett seriöst sätt.

Passa på och skriv under uppropet, så att så många bussförare som möjligt i Sverige visar att vi finns, har ett kvalificerat jobb och att det inte går längre med att ha hela branschen glidande utför ett såpat lutande plan....

https://www.skrivunder.com/signatures/stod_bussforarna/start/1282

/ Perka

http://www.bussmagasinet.se/2017/05/forstar-sig-kommunal-pa-bestallningstrafiken/
Nej, beställningstrafik har aldrig kommunal förstått sig på. Att Kommunal har hand om busstrafik är oftast dåligt för medlemmarna. Troligen hade Transport löst detta något bättre?

Det här förslaget gäller väl yrkesföeare som helhet. Man kan inte skapa en lag för bussförare och en annan för lastbil.
Med den här regeln är det bara att lägga ned busstrafiken. Kommer att bli svårt att övertyga dom unga att utbilda sig till bussförare. Snittåldern är hög.
Eller blir det framtidens samhällstjänst eller är det vapenfri mimitärtjänst på fyra år.

Varför detta arbetsgivarfokus och presentation av arbetsgivarsidans intentioner och förslag inför varje avtalsrörelse ? Skrämma upp bussförarna med sådan smörja !

Helt ointressant !

Berätta i stället om vad bussförarna behöver för att kunna fungera i jobbet och på fritiden, vad bussförarna behöver för att kunna fungera trafiksäkert, vad bussförarna behöver för att ha möjlighet till att kunna stanna kvar i branschen.....

Förra avtalsrörelsen presenterades arbetsgivarens avtalskrav. Helt ointressant !

Berätta i stället om bussförarnas avtalskrav, och visa att Kommunal någon gång har förstått hur verkligheten ser ut för bussförare som kör i stadstrafik i storstadsregioner !

Sluta upp med att utgå i från arbetsgivarens krav, detta eviga nollsummespel och denna kohandel som inte ger någon ting över huvud taget i förhandlingarna.

Framför i stället skickligt argument som gör att förhandlingarna utmynnar i att 9 av 10 av bussförarnas frågor blir tillgodosedda. (plocka in en extern proffsförhandlare som kan coacha avtalsdelegationen denna gång) Det är ju inte rimligt att vanliga bussförare ska ingå i avtalsdelegationen och förhandla mot förhandlingsproffs på arbetsgivarsidan och tro att vi ska kunna åstadkomma någon ting annat än det vanliganollsummespelt och kohandel (byta frågor med motparten utan att positionerna flyttas). Fullständigt döfött !

Kommunal, se nu till att leverera denna gång enligt ovan, då det börja bli riktigt svårt att få och behålla medlemmar inom buss !

/ Perka

Dagens Kommunal är tyvärr för svagt.
För svagt i den meningen att vi ”kompetensmässigt” varken törs eller kan sätta emot arbetsgivarnas högt avlönade arbetsrättsexperter.
Ett så stort och "mäktigt" förbund som Kommunal måste väl inse att man inte kan ”plocka ut” Kolle o Ada för att förhandla nya kollektivavtal eller för att tvista om allmänt viktiga saker för medlemmar i Sveriges största fackförbund ?
Al Mega

Näringslivet fortsätter sin offensiv och repressiva personal-politik. Kortsiktig lönsamhet och girighet styr alla beslut och EU-kommissionen har tydligen tänk stötta denna "nya tidens föslavning". Historien från 30-talets konflikter på arbetsmarknaden har man tydligen glömt eller aldrig läst. Dags för arbetarrörelsen, "facket" att säga stopp och belägg. I synnerhet yrkesförare​ måste på allvar säga ifrån mot detta befängda och absurda förslag. Utvecklingen har redan gått alldeles för långt med dessa ansvarslösa upphandlingar som redan idag skapar ohälsa, ökade sjuktal och ökad osäkerhet i trafiken. Dags att säga ifrån på skarpen!

Jag hoppas verkligen Kommunal inser hur viktig den här frågan är i kommande avtalsrörelse. I förra årets avtal valde man att bara "följa märket" med resultatet att det blev några kronor extra, inte så mycket annat.
Skippa det helt i år. Inrikta er endast på arbetstider och annat runt omkring. Förutom det helt absurda med detta förslag kan företagen lägga scheman där man börjar en tid ena dagen, tre timmar senare nästa och sedan tidigare igen. Bara för att det är tillåtet.
Mellan två fridagar borde arbetstidens start och slut ligga inom samma ram, kanske diffa en timme tidigare eller senare. Tänk bara på alla stackars kontorsjobbare som beklagar sig när dom måste ställa om till sommartid en gång om året. Det brukar vara oerhört synd om dom och några skriver långa inlägg i diverse kanaler. Då brukar jag förklara att så gör jag nästan varje dag. Blir rätt tyst då.
Det behövs LÄNGRE pauser så man verkligen hinner uträtta sina behov. Och hur kommer det sig att t.ex. tågförare har förmåner som tjänstekort? Jag jobbar på samma företag men får inte det. Jobbar man inom kollektivtrafiken borde det vara en självklarhet.

Ett fullkomligt BEFÄNGT förslag!!!
Det är tufft nog som det är i dag.
Det är redan stor bussförarbrist,och om detta genomförs lär det som sagt inte bli bättre i framtiden.
VILKEN människa hinner äta samt vila på 15 minuter??!!! I ett yrke som bussförarens,där det krävs 100% uppmärksamhet samt mycket snabb reaktionsförmåga är detta OTÄNKBART.

Ingen kommer att jobba som bussförare med dessa villkor, heller sätter man sig med en mugg och tigger utanför Coop och sover under bar himmel!
Så, hur kan arbetsgivarna inbilla sig att denna försämring ska genomföras utan ett ramskri från bussförarna? Redan årets försämringar fick över 200 bussförare att protestera utanför företagets HK. Plus att dussinet som sa upp sig direkt i mitt trafikområde.
Tro mig, det lär inte bli många som sätter på sig slavbojan frivilligt i detta land, Onkel Tom är död! Men bussbranschen kanske har en plan B? Ja, att hyra in arbetare från Nordkorea eller Vitryssland som kan tänkas slava på utan att protestera?
Ja och tro nu inte att detta bara gäller EU-körningar, detta är lillfingret, snart tar de hela handen, och alla får då dessa nya regler att köra efter, även på de allra kortaste lokala busslinjerna.
Men, räkna med massiva protester och massavhopp om dessa arbetstider verkligen förverkligas!!!
Snart ska Kommunal löneförhandla för bussförarna, och vi förare är beredda på att ta fajten på riktigt denna gång, för nu får det faktiskt vara slut med svassandet för bussbolagen!!! Upp till kamp, sista striden det är...

vi har usela arbetstider redan idag så går detta igenom då bättre att gå hem vi orkar inte sämre vi är ju slut redan nu med dom tiderna som vi har nu kanske börjar kl 05 och slutar kl 19 är det mänskligt viserligen raster på dagen men ändå är ju över halva dygnet borta var är det sosiala livet för oss bussförare

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-05-24. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.

TIPSA OSS

Har du tips om en nyhet? Hör av dig!

Sidor