– Det har länge varit en fråga mellan fackförbund och arbetsgivare. Men jag tror att det måste upp på politisk nivå för att det ska ske en förändring, säger Anna Anund, forskare på Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI), i en intervju i Corren.se.

Hon är en av som gjort studien, tillsammans med forskare på Stressforskningsinstitutet.

Bussförarna är trötta så ofta att det är en säkerhetsrisk, både för dem själva och för passagerarna, anser Anna Anund.

– Juridiskt klassas det som vårdslöshet i trafik, säger Anna Anund i intervjun.

Det är framförallt långa arbetspass på över tio timmar, och delade turer med tidiga morgonpass, som gör bussförarna trötta. Anna Anund anser att man inte ska ha mer än tre tidiga morgonpass eller nattpass i följd.

Hon berättar också om de många knep som bussförarna tvingas ta till för att hålla sig vakna:

– Man äter godis, man dricker kaffe, man vevar ner rutan eller pratar i telefon för att hålla sig vaken, säger Anna Anund till Corren.se.

Fakta

45 procent av bussförarna uppger att de svårt att hålla sig vakna minst två gånger i månaden.

19 procent uppger att de måste anstränga sig för att hålla sig vakna minst två–tre gånger i veckan.

7 procent har varit med om en olycka någon gång senaste halvåret.

17 procent uppgav att de någon gång senaste halvåret velat avbryta arbetspasset på grund av trötthet.

15 procent visade tecken på sömnapné, alltså andningsuppehåll i sömnen.

Studien omfattar 261 förare i kollektivtrafik, både i stadstrafik och landsbygdstrafik.

Forskarna har bland annat mätt hjärnaktivitet, frågat om upplevt trötthet och granskat schemaläggningar.

Källa: Dn.se och Corren.se