Linn Ejdersand/arkiv
Bussar. Foto: Linn Ejdersand/arkiv

Bussförare vill stoppa tidssökning

|Bussförare i Keolis försöker stoppa bolagets beslut att minska ned på fasta scheman. I morgon fredag träffar skyddsombud och fackliga företrädare Arbetsmiljöverket för att kräva att de ingriper.
– Vi ska tala om hur viktig mat- och sovklockan är för oss, säger Kenneth Lindberg, facklig samordnare vid Keolis Hornsberg.

Keolis har beslutat att i år ska minst 70 procent av alla scheman fördelas genom tidssökning. Och nästa år ska andelen vara minst 80 procent. Dessa scheman ska gälla i sex veckor. Sedan måste förarna söka på nytt.

Inga-Lill Eriksson, central facklig förhandlare för Kommunal i Keolis, säger att bussdepåerna i Stockholm har genomfört beslutet på fel sätt.

– De har bestämt att redan i år ska tidssökning gälla för 80 procent av sina scheman. I dag har till exempel Nybodadepån 68 procent tidssökning och 32 procent är fasta scheman. Förändringen har beslutats utan att någon bedömning gjorts av hur detta påverkar arbetsmiljön, fortsätter hon.

Christer Swanson, huvudskyddsombud vid Nybodadepån, säger att han inte har fått möjlighet att diskutera hur ökad tidssökning inverkar på förarnas hälsa, innan beslutet.

– Men felet ligger inte hos vår ledning här i Nybodadepån. De har fått order från bolagets högsta ledning att köra över oss och snabbt genomföra förändringen, tillägger han.

Den ordern ska ha kommit så snart den centrala förhandlingen var avslutad.

”Missnöjet bland förarna är fortfarande mycket stort. De vill kunna planera sitt liv och ha regelbundna arbetstider.”

Tidssökning enligt Keolis lednings modell är redan införd vid bolagets depåer på andra håll i landet. Motståndet har varit störst i Göteborg och i Stockholm.

– På övriga orter har inte Keolis lika omfattande trafik som körs dygnets alla timmar, säger Inga-Lill Eriksson.

Vid depån i Hisingen infördes modellen för snart ett år sedan.

– Missnöjet bland förarna är fortfarande mycket stort. De vill kunna planera sitt liv och ha regelbundna arbetstider. Det mår deras mat- och sovklocka bättre av. Och jag tror inte att unga lockas att bli förare om de ska tvingas leva med denna tidssökning resten av sitt arbetsliv, säger Inga-Lill Eriksson.

Hon beskriver hur förarna, trots löften om att de ska få de scheman de önskar, uppmanas av bolaget att söka taktiskt.

– De säger till förarna att söka tider de helst inte vill arbeta för att inte få tider de absolut inte vill arbeta.

I Stockholm finns liknande reaktioner vid Keolis depåer i Nyboda, Hornsberg, Söderhallen, Nacka/Värmdö, Gubbängen, Botkyrka och Frihamnen.

Protestlistor med hundratals namn har skrivits på vid Nyboda respektive Hornsberg.

Fackliga företrädare från Kommunal och skyddsombud från Nyboda och Söderhallen har haft möten med Arbetsmiljöverket om hälsoriskerna med tidssökning.

I morgon, fredag, ska liknande träffar genomföras med förarnas representanter i Hornsberg och Nacka/Värmdö.

”Vi vill ha regelbundna arbetstider och kunna planera våra liv mer än sex veckor framåt.”

Kenneth Lindberg ska då vara med. Han tänker prata om mat- och sovklockan och vikten av att ha regelbundna arbetstider, vare sig det är sena kvällar eller tidiga morgnar.

– Detta är allt viktigare ju äldre du blir. Omställningen i dygnsrytm kanske funkar när du är ung, men jag tror inte heller att unga mår bra av detta i längden, säger han.

Kenneth Lindberg hoppas att Arbetsmiljöverket ska ta intryck och agera mot Keolis beslut.

Minko Dimitrov, facklig kontaktperson i Söderhallen och Lars Öberg, huvudskyddsombud vid Nacka/Värmdöbussarna, håller med. De säger båda att Arbetsmiljöverket och Keolis borde lyssna på förarnas protester.

– Keolis kanske älskar tidssökning. Men det gör inte vi. Vi vill ha regelbundna arbetstider och kunna planera våra liv mer än sex veckor framåt, säger Lars Öberg.

De fackliga kontaktpersonerna i Stockholm som Kommunalarbetaren talat med beskriver pressen och stressen i arbetet, med svårigheter att ta ut schemalagda pauser på grund av förseningar i trafiken.

De fackliga företrädarna är missnöjda med att Keolis nu med ökad tidssökning på annat sätt försöker krama ut mer arbetstid från varje förare.

”Bolagsledningen borde bry sig om hur förarna som kör deras bussar mår.”

Med fasta scheman är det svårare att komma upp i den maximala arbetstid per vecka som är tillåten enligt avtalet. Keolis kallar detta för "undertid". Genom tidssökning kan förarna få varva långa och korta pass under dygnets alla timmar för att komma upp i den maximala arbetstiden och få bort "undertiden".

I senaste avtalsrörelsen ville arbetsgivarna införa flexiblare arbetstid genom att bland annat inrätta en arbetstidsbank. Det sa Kommunal nej till.

– Nu inför Keolis arbetstidsbanken bakvägen genom ökad tidssökning, säger Kenneth Lindberg.

Förutom protesterna mot ökad tidssökning är förarna upprörda över att Keolis tänker ta bort möjligheten till tre sammanhängande fridagar som kompensation för dem som arbetar helg. Dessa dagar ska istället läggas ut som enstaka dagar inom sexveckorsperioden.

Kommunal Stockholm och Keolis ska förhandla om fridagsregeln och även om hur beslutet att öka tidssökningen har genomförts.

Under tiden växer missnöjet bland förarna mot Keolis agerande.

– Bolagsledningen borde bry sig om hur förarna som kör deras bussar mår, säger Minko Dimitrov.

Kommentarer

Förstår inte varför alla ALLTID ska ge arbetsgivaren 100% skuld till det som är dåligt, visst det finns mycket som inte är bra och borde MYCKET bättre men det finns oxå saker som är bra. Och sen har vi ju ett fackförbund som ska arbeta för oss-VAD gör dom- I MITT ANSEENDE ÄR DOM INTE ETT DUGG BÄTTRE ÄN ARBETSGIVARNA- dom ska ha en massa betalt-men vad får jag tillbaka för det-INGENTING-deras "kamp" för oss existerar inte, för dom gäller bara vården(som verkligen behöver få det bättre) (OBS!! Min personliga åsikt). När det gäller scheman och fridagar-skiftarbete-gör en kontroll på de som arbetar på våra svenska godsbangårdar-där får dom jobba fm-natt-natt-natt, em(fr)-fm-natt osv. i blandad form, dom har det inte så lätt dom heller och dom går utomhus i alla väderlekar, vilket ger kroppen stryk på ett annat sätt än att sitta i en varm (förhoppningsvis) buss. Många branscher har det illa idag, men jag hävdar ändå, vi MÅSTE hitta det lilla positiva och arbeta utifrån det-våra fackförbund måste börja arbeta på ett bättre sätt för oss-Vi (ALLA) måste bidraga med att försöka göra det bättre för oss, inte bara sitta i lunchrummet och gnälla. Vi kan aldrig få förändringar om tex. bryter mot gällande hastigheter för att köra in tid osv. Jag arbetar idag på ett företag som jag själv anser borde ändra på många sätt att arbeta gentemot oss personal, men å andra sidan, jag har ett jobb att gå till varje dag-ett jobb jag tycker är kul och omväxlande-har de bästa arbetskamraterna-för min egen hälsas skull VÄLJER jag att se det POSITIVA som starkare drivkraft-då gör jag ett bättre jobb- mår bättre och kan vara en bättre arbetskollega gentemot mina arbetskamrater.

Men en bussförare måste vara pigg och alert när han framför en buss med många passagerare. Det är skillnaden. En trött städerska eller godsbangårdare kanske innebär en mindre risk än en trött busschaufför som "måste" vara trafiksäker i alla stunder. Låt inte busschaufförerna bära din och andras börda också.

Det är fruktansvärt hur man behandlar bussförarna och slätar över i massmedia. Vi har ringt och klagat hos SL flera gånger men inget händer. Vissa förare håller så hög fart och är så stressade att man blir rädd då vi har barnen med oss.

Vi har pratat med förare och förstår varför man kör ansvarslöst för att vinna tid. Ofta är det tydligen bara att köra och köra utan att få någon tid över vid ändhållplatserna. Arbetspauserna och matrasterna är ju dessutom för gräsliga. Till detta verkar man ha fått en schemaläggning som tar musten ur en bara vid tanken. Vad är det för vidrigt kollektivavtal bussförarna har ?

Det är klart och tydligt att bussförarna har en arbetssituation och schemaläggning som verkar vara rena vansinnet med tanke på det ansvar bussförarna har i sitt framförande av 12 respektive 18 meter långa tunga fordon bland oskyddade medtrafikanter, med fuktionshindrade och äldre käppburna människor ombord.

Jag tycker att den som kallar sig Trafikant borde skämmas över sina arbetsläger inspirerade inlägg !

Jag vill fortsätta kunna åka buss på ett säker sätt och blir djupt oroad över vilket skick bussförarna verkligen är i, speciellt då man hör tongångarna från någon som mer verkar företräda arbetsledningen på ett arbetsläger än bussförarna.

Att bussbolagen inte månar om sin personal ha vi under årtionde sett. Det hittar på det ena tokiga förslaget efter det andra. Men eftersom man måste jobba så är man fast som förare. Min långa erfarenhet med Kommunals försök att få till bättre schema har inte lyckats. Det är arbetsgivaren som "äger" den frågan. Arbetstiden är för de allra flesta bussförare det absolut viktigaste, förutom lönen som i sig är ett kapitel för sig. Det finns massor med olika människor inom bussbranschen och de flesta vill hämta eller lämna på dagis, gå på bio någon kväll i veckan, återhämta sig någon mer gång än semestern, se sina barn växa upp, gå någon kvällskurs för att förkovra sig, träffa vänner, slippa bli sjuka. Ska man då bara kunna placera sex veckor i förväg?! HELT ORIMLIGT för en bussförares liv då de har man, barn, fru, djur och ANDRA ÅTAGANDE på sin lediga tid. Min önskan är att KOMMUNAL en gång för alla tillsammans med Arbetsmiljöverket får till ett avtal som förarna är NÖJDA med, de ska vara SKITNÖJDA. VD för Bussbranschen var bekymrad eftersom det fattas förare och antingen är de dumma i huvudet och verkligen inte fattar (för de tar väl taxi till jobbet) eller så skiter de i fotfolket. De bryr sig inte ens om att sammarbeta ned förarna. Vi medlemmar betalar årligen in miljoner kronor i avgifter till vårt fack och av någon konstig anledning har Kommunal slutat bry sig om sina medlemmar för vi med knegarjobb hålls ned i vår löneutvecklingen. Vi får kanske 600kr eller tom 700kr. Men då har bensinen gått upp, maten blivit dyrare, elen dyrare så varje år går vi back!!! Arbetsgivarna vill inte oss väl, det kan vi konstatera, men Kommunal borde ta till storsläggan för förarna på Keolis och göra dem SKITNÖJDA med ett avtal om en sådan livsavgörande sak som arbetstiden. Kommunal: Vi vill inte ha några halvmessyrer utan den här gången lyssnar ni och försöker förstå allvaret i ett avtal som suger. Folk slutar för de orkar fan inte längre och snart har ni inga förare kvar och hur gör ni då? Kommunal, Abetsmiljöverket, ni skrivbordsnissar i Bussbranschen, hur löser ni det?

Problemet är att bussförarna mer och mer blir svikna av det egna central facket Kommunal (avdelningen och förbundet), där arbetsgivarsidan i stället fått allt mer inflytande via centrala förhandlingar. Centrala förhandlingar där man slentrianmässigt släpper i från sig frågor, utan att förstå de lokala detaljerade konsekvenserna för bussförarna ute på garagen. Klubbarna som hade informationen och möjlighet att på ett bra sätt lokalt förhandla frågor, fråga för fråga la man ner, då dessa blev obekväma och krävande för arbetsgivaren och kommunal centralt. Ett tungt ansvar vilar på Kommunal varför det ser ut som det gör i branschen och går inte ensidigt att skylla på arbetsgivarsidan !

Fackliga företrädare och eldsjälar som Kenneth Lindberg och Minko Dimitrov enligt ovan jobbar i rejäl motvind från både från arbetsgivaren och centrala Kommunal.

Hemskickat får vi vanliga medlemmar ren smörja, som information om "Robottuppen", rena förnedringen av bussförarna. Bara för att vi kör buss behöver vi inte sakna vare sig kompetens eller intelligens. Först underlåter man från Kommunals sida centralt att bedriva ordentlig facklig arbete under åratal, som underminerar hela bussförarbranschen, sedan förnedrar man oss genom att skicka hem till medlemmarna ren smörja som "Robottuppen", och köra det vanliga snacket om att vi ska vara med och förändra Kommunal, att vi ska vara med och påverka från lokal ort, som man tuggat i decennier nu, samtidigt som situationen ute på arbetsplatserna bara blir värre och värre......

Kommunal känner sedan åratal tillbaka till vilka frågor som är viktiga för bussförarna. Så se för sjutton till att det händer något nu uppifrån, att de lokala "klubbarna" som är nedlagda återfår sin status, så att ni åtminstone i ett första steg får möjlighet att få relevant arbetsrelaterad information uppåt i Kommunals organisation.

Ta i den och börja agera !

/ Perka

Vi måste stå mot detta är bba avtalet som styr
Det skall skrotas eller ställa bussar på stan i 5 Timar så kan dom se vad vad deras bot blir

Tidsökning innebär att man ska söka tre alternativ. Du vill jobba UT, (Är för det mesta i spannet 04-14), men man måste också välja två alternativ till. Det finns Mellan (11-22), Delat (5-9+15-19), In (15-25) eller (Natt 19-29). Som alternativ 2 väljer man Delat och som alternativ 3 sätter man Mellan.
Man får kanske två UT i veckan och två Delat och en Mellan. Och nu säger Keolis att du har ju fått det du vill ha. Nej, nej, nej, jag har fått det jag tvingats söka, det jag vill ha är UT.
I hundra år har fasta tjänster gått att söka, och om man har många fasta tjänster så tar det kanske bara 2-3 år innan man som nyanställd kan söka dessa och slippa hoppa runt på dygnets alla timmar och årets alla dagar.
3 år är ingen lång tid. 30 år är däremot en lång tid, och att då få hoppa runt på dygnets alla timmar och årets alla dagar lär leda till följdsjukdomar.
Men vad bryr sig väl en VD om det? Företaget har ju bara 8-10 års upphandlad trafik. Om personalen är slutkörd efter det så är det nästa bussbolags bekymmer.
Roten till allt ont är alltså upphandlingen, och företagets kortsiktiga vinstintressen som därpå följer. Pengar är mer värda än de anställdas hälsa, i synnerhet på lång sikt.
Ja, nu ska jag alltså efter 40 år få jobba på julafton igen? Som jag gjorde första året på SL 1977. Och nattpasset på Nyårsnatten blir mitt igen? Ack ja det var tider, man var ung och en man i sina bästa år, nu är jag gammal och väderbiten, men frågan nu är om jag överlever fram till pension??? .

Arbeta Jul eller Nyår.... Har arbetat skift i nästan alla mina år i yrkeslivet sen 17 års ålder, kan inte komma ihåg hur många gånger jag inte kunnat medverka vid julmiddagar och julklappsutdelningar, så även nyårsfester, midsommarfester och påskmiddagar. Har du sluppit att jobba julafton och nyår under 40 år så tycker jag att det är på tiden att du ger den ledigheten till någon som kan behöva den bättre, t ex någon som skulle vilja se på Kalle Anka (ironi) med sina mindre barn.

Jag har missat flera Kalle Anka då jag jobbat på julafton, och jag har även firat tolvslaget på jobbet, och det är inget jag önskar andra ska behöva göra, om de inte vill förstås.
Nu är det så här att den 10 april ska bara 18 bussförare, (av ca 200 heltidare och 300 behovsanställda?) ha fasta tjänster dagtid, och lika många fast natt. Ett litet problem är att vi har fått söka fasta tjänster i blindo, då företaget inte visat hur tjänsterna kommer att se ut. Inga ska längre få ha fasta tjänster lördags-söndagsledigt.
Det är här problemet är, att vi ska köra samma antal bussar på samma tidtabell som idag, men vi ska inte längre få välja fridagssystem och arbetsschema som passar oss. Något bussförare fått gjort de senaste hundra åren. Så varför tar man bort något som fungerat bra? Jo, de franska ägarna vill ha en högre vinst? Ja, våra skattepengar till Landstinget hamnar alltså inte bara i trafiken i Stockholm utan även i staden Lyon?
Helst vill företaget att alla ska vara behovsanställda och ha tidsökning med rullande fridagsschema. Detta innebär att du en dag kan ha tidig tjänst, nästa delat, tredje mellan och fjärde kväll. Slumpen avgör. Du kan välja att bara jobba delat, men datorn tycker inte det är "rättvist" att du ska få som du vill så den ger dig andra arbetstider också. Man ska alltså nu få jobba på dygnets alla timmar och årets alla dagar i en enda salig blandning. Värt att notera är att man söker arbete för en sex veckors period och längre in i framtiden än så vet man inte hur man jobbar. All sökning sker på fritiden dessutom, räknas inte som arbetstid fast man gör sitt jobb?.
Är detta rättvist och hälsosamt att arbeta så här??? Varför ska företagets vinst bekostas av bussförarnas hälsa och otrivsel på jobbet??? Vart tog solidariteten mellan arbetarna vägen? Stöd varandra i kampen för bättre villkor, för alla, och låt inte en Vice VD i bussbranschen ensam få bestämma allt!
.

När det gäller storhelger skall dessa, efter de som gjort fria val, delas upp på resterande. Det är detta ett kollektiv går ut på. Är inga svårigheter att arbeta vare sig julafton eller nyårsafton, inte en midsommar. Har jag gjort under mina 35 år i yrket utan att bli störd som vissa tycks bli av det. Till och med lagt schema, jobbar du jul är du fri nyår, jobbar du påsk är du fri midsommar. Sedan vänder vi på det nästa år. Ingen har någonsin klagat på det hos mina arbetskamrater.
Det värsta man kan höra är när far- och morföräldrar säger att jag kan inte arbeta julafton för då kan jag inte umgås med barnbarnen. Detta innebär att de som verkligen behöver denna fridag, föräldrarna, får många gånger arbeta.
Så på med uniformen över helgerna, det skall inte finnas en möjlighet att smita undan. Ena för alla - alla för en!

Bussförarnas fridagsschema är rullande och tar inga hänsyn till helger. Visst du kan söka semester, men den kan avlås med motiveringen personalbrist.
Jag har jobbat flera julhelger i rad, likväl som man kan pricka in alla storhelger på ett och samma år.
Mitt schema ska nu se ut som följer:
Måndag start - jobba 3 dagar ledig en, jobba 4 dagar ledig en, jobba 3 dagar ledig två (l&s), jobba 4 dagar ledig en, jobba 4 dagar ledig en, jobba 3 dagar ledig två (s&m), jobba 4 dagar ledig två (l&s), jobba 5 dagar ledig två (l&s).
Storhelger betyder inget i detta fridagsschema, det är bara att slicka i sig...
Ja efter en stressig dag på jobbet behöver man kanske vila upp sig, ja och alla dessa enkelfridagar man har kan ju inte användas till något annat?
Är det någon som tycker ovanstående fridagssystem är bra, för kropp och själ???

Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Hur ditt schema ser ut bryr jag mig inte om (du är ledig 50% av helgerna), däremot har jag en åsikt gällande det som sker och den har jag valt att inte ta upp utan lägga min kraft på ditt ego, jag lider med de som har dig som medarbetare. För vem kan lita på en som arbetade "julafton 1977 och nu kan råka ut för det samma igen" och i nästa andetag "har jobbat många julhelger, ja till och med i sträck". Däremot önskar jag dina arbetskamrater lycka till i sin kamp.

Du beskriver i din första kommentar att du på ditt jobb arbetar antingen jul eller nyår, och då visade jag mitt schema där storhelger inte existerar överhuvudtaget i systemet. Inte är jag heller ledig varannan helg, det är bara två lördag och söndag på en sexveckorsperiod, samt en söndag och måndag. Fast med lite god vilja kan man kanske kalla sista dubbeln för helgledigt?
I en kommentar kan man ju inte ta upp allt, men första julen jag jobbade var 77, sedan följde många helger på det. Bara de sista 20 åren har jag haft helgfritt. Men positiv som jag är, så ser jag i alla fall en fördel med att få börja jobba helg igen, och det är att inkomsten ökar, och med den pensionen.
Men en sak förstår jag inte alls, och det är att du kallar mig ego? Bara för att jag vill att ALLA bussförare ska få fortsätta kunna söka fasta tjänster och valfritt fridagssystem som vi gjort i 100 år i den Svenska bussbranschen? Bara för att fransmännen tagit över trafiken behöver vi väl inte lägga oss platt för alla deras idéer???

Vi arbetar i en bransch där vi vet att arbete förekommer i stort sett alla tider, även helger och stora sådana. Allt som berör schemaläggning kommer att påverka någon på arbetsplatsen, ibland får man backa i en fråga för att någon annan har önskemål samtidigt som man får igenom något som andra arbetskamrater inte är nöjda med - alla kan inte få som man vill. Då underlättar det att vara positiv och se den vinst man fick (allt blir inte sämre), samtidigt givetvis arbeta för förbättringar kollektivt. Det var utifrån detta som jag nämnde ego för det upplevdes som du såg allt svart.
När det gäller huvudfrågan anser också jag att det går att få bättre villkor än vad som erbjuds, det handlar om hur mycket tid ag vill lägga ner. Den extratid som ges till detta sparas oftast genom mindre sjukskrivningar och bättre mående förare. Men då måste också förare förstå att man inte får sin individuella önskemål fullt ut.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-03-09. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.