Kommunalarbetaren har tidigare berättat att företaget Busslink infört körpass som börjar och slutar på olika ställen. En bussförare kan få börja sitt skift med att avlösa en annan långt borta från bussgaraget. Tiden det tar att förflytta sig till platsen för avlösning räknas inte in i arbetstiden. Även företaget Swebus har infört ett sådant system.
– Busslink hade en tradition av att börja och sluta på olika platser. Sedan slutade de att betala ut reseersättning. Så har Swebus tagit efter efter det, säger Peter Boström.

Kommunals trafiksektion går nu ut med ett öppet brev och namnlistor till passagerarna. De planerar också en demonstration. På längre sikt vill de påverka politikerna att kräva respektabla avtal för de anställda redan i upphandlingen av lokaltrafiken, säger Peter Boström.
– Nästa fas är att få politikerna att föra in upphandlingsunderlaget hur tjänsterna ska se ut. Jag hoppas att arbetsgivarna inser att det är bra att ha en konkurrensneutralitet, lika för alla. Det är viktigt vid upphandlingsförfarandet att ha ett konkurrensneutralt avtal, säger han.

I bussgaraget i Råsta har missnöjet med avlösningssystemet varit så stort att det lett till omfattande skadegörelse och klotter. Två förtroendevalda kommunalare har under kort tid också varslats.
I Råstagaraget har däck punkterats och så kallade accessmaskiner för elektroniska busskort har kortslutits, berättar Ted Stridsberg personalchef på Busslink. Övervakningskameror har använts för att kontrollera de anställda.
– Vi kände oro för vår egen personal. Vi kontaktade ett säkerhetsföretag eftersom vi var tvungna att identifiera de personerna som ägnade sig åt skadegörelse. Det är en debatt om det är lagligt eller inte. Vi anser att det inte är olagligt, säger Ted Stridsberg.
– Vi har på eget bevåg monterat ned kamerorna. Det beror inte på någon polisanmälan, säger Tex Kihlström, områdeschef för Råsta.
På grund av att förhandlingar fortfarande pågår vill Busslink inte i detalj kommentera fallen med de två varslade förtroendevalda kommunalarna. Samtal pågår även mellan Busslink och Kommunal angående arbetstiderna och avlösningssystemet.
– Vi jobbar för allas bästa och i samarbete med Kommunal, säger Tex Kihlström.

Kommunals Peter Boström vill inte försvara skadegörelse. Däremot är facket långt ifrån överens med arbetsgivarparten vad det gäller bussförarnas arbetstider.
– Det som händer i Råsta är inget vi kan stå bakom. Det finns också förare ute i garagen som pratar om massjukskrivningar och vilda strejker. Men det vi vill är att gå avtalsvägen. Det är viktigt att skicka hem förhandlarna, både från fack och arbetsgivare, med något att fundera över under julhelgen, säger han.