I dagsläget är Krav ledande inom certifiering av livsmedel. Krav är en garanti för god djurhållning och jordbruk som inte förstör vår planet. Ett av villkoren för att få miljömärkningen är att producenten även ska uppfylla vissa villkor gentemot sina anställda. En inte helt osannolik tanke är att just det här kommer att lyftas upp mer de närmaste åren. Inte minst med tanke på att löftet om socialt ansvar gör Krav unikt i djungeln av olika miljömärkningar. Det ligger självklart i Kravs intresse att vara den märkning som konsumenterna anser vara mest relevant.

Själva organisationen Krav styrs idag av 24 medlemmar, som i utbyte mot en medlemsavgift får goodwill och inflytande i organisationens utveckling. Och det är här som jag börjar bli tveksam. En majoritet av medlemmarna är arbetsgivare, ofta inom våra avtalsområden.

Arbetsgivare är inte experter på socialt ansvar. Det är just därför vi inom fackföreningsrörelsen och Kommunal ska hjälpa till. Det är vi som sitter på kunskapen om arbetstagarnas rättigheter.

Det finns många arbetsgivare som agerar föredömligt och med schysta villkor, men ett vinstdrivande företag har aldrig socialt ansvar som sin kärnverksamhet. Det har däremot vi. Det är våra medlemmar som plockar tomaterna, det är våra ombudsmän som jobbar för att hitresta bärplockare inte ska bli lurade av uppköpare och det är våra systerorganisationer som organiserar plantagearbetarna utomlands, om rätten att organisera sig överhuvudtaget existerar.

Jag tror helt enkelt att Krav behöver vår expertis när det gäller mänskliga rättigheter. Ett medlemskap skulle dessutom öka våra möjligheter att skapa schysta villkor för våra medlemmar inom de berörda branscherna, genom att hjälpa konsumenter att ”rösta med plånboken”. Dessutom är det ett gyllene tillfälle att verka internationellt.   

Jag tänker inte kräva ett omedelbart medlemskap i Krav. Jag vet nämligen inte om Krav är intresserade av att släppa in några nya medlemmar för tillfället, eller vad kostnaden för förbundet skulle bli.  Men jag skulle vilja be våra medlemmar och förtroendevalda att tänka på saken.

Det finns många olika sätt att uppnå de mål vi strävar efter, konsumentmakt har genom historien varit ett av dem.