Kommunal/Colourbox
Johan Ingelskog. Foto: Kommunal/Colourbox

Därför stämmer facket bussbolaget

|Kommunals stämning av Bergkvarabuss förbereddes före olyckan utanför Sveg.
– Vi har olika tolkningar av vad som är körning och arbetad tid enligt avtalet. Hur det har påverkat den tragiska olyckan vill jag inte spekulera i, säger Johan Ingelskog, enhetschef på Kommunal.

I går blev det känt att Kommunal förbereder en stämning av Bergkvarabuss i arbetsdomstolen. Stämningen ska vara inlämnad inom en månad.

– Vi har under lång tid förhandlat lokalt och centralt utan att kunna enas. Därför tänker vi nu gå vidare till arbetsdomstolen, säger Johan Ingelskog till Kommunalarbetaren.

De centrala förhandlingarna med Sveriges Bussföretag, som företrädde Bergkvarabuss, avslutades i oenighet för tre veckor sedan. Efter det inleddes förberedelserna av stämningen.

Johan Ingelskog vill inte spekulera i vad som orsakade olyckan utanför Sveg där tre ungdomar omkom när bussen körde i diket.

– Men eftersom det har varit så mycket fokus på bussförarens eventuella skuld tycker vi att det är viktigt att berätta hur vi ser på hur företaget bryter mot avtalet när det gäller körning och arbetad tid.

Han beskriver hur Kommunal under flera år haft företaget under lupp på grund av förarnas arbetsmiljö.

– Många av förarna vittnar om press och stress och att företaget konsekvent bryter mot avtalet när det gäller körning och arbetad tid inom beställningstrafiken och utlandskörningar.

Enligt Kommunal får timanställda förare som klagar inga nya körningar.

– Det är en tyst kultur som råder i företaget. Sedan det blev känt att vi förbereder en stämning av Bergkvarabuss har jag fått flera mejl och sms från förare i företaget som anonymt berättar om hur dålig arbetsmiljön är.

Sydsvenskan avslöjar att föraren som körde olycksbussen kört en firmabil en timme från Varberg till Skene till bussen han skulle köra ungdomarna i till Klövsjö. Den timmen registrerades inte som körtid.

Simon Sandberg, Bergkvarabuss marknadschef, säger till Sydsvenskan att resan i bilen är restid och inte arbetstid, att det rör sig om en vanlig resa till eller från jobbet.

Sydsvenskan skriver att Bergkvarabuss har satt i system att kringgå regler för kör- och vilotider.

Förare har anonymt berättat för tidningen att chaufförer vid långa körningar kör en skåpbil efter bussen för att sedan byta plats med bussföraren. I färdskrivaren syns då inte att den avlösande föraren kört lika länge som bussföraren.

Simon Sandberg vill inte till Kommunalarbetaren kommentera anklagelserna  som ligger till grund för Kommunals stämning i arbetsdomstolen.

– Vi vill i nuläget inte kommentera detta, säger han.

Detta är en nyhetsartikel. Vid nyhetshändelser kan utvecklingen förändras efter att artikeln har publicerats.

Kommentarer

Bussbranschen är vår tids hästskojare? Det är inte frågan om att följa lagar och avtal, utan att gå runt dem. Är det avtalat om 10 minuters paus så är den inte i lokal, utan från det man stänger av motorn tills man startar den igen, om närmaste toalett är 6 minuter bort så får man springa. Paus?
Om bussförare fick all arbetstid räknad som arbetstid så skulle mycket vara vunnit. Ja och slippa arbetsdagar på 10 timmar skulle göra trafiken säkrare också.
Men allt är väl en fråga om pengar?

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-04-27. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.