Jonas Eriksson
Lenita Granlund. Foto: Jonas Eriksson

Efter krisen – nu krävs ett bra avtal

|Efter allt som har hänt har pressen ökat på att leverera ett bra avtal till medlemmarna. Det säger flera av Kommunals avtalsdelegerade till Kommunalarbetaren.
Men avtalssekreterare Lenita Granlund ser det inte på samma sätt.

– Jag tror att våra medlemmar alltid har höga krav när det är avtalsrörelse att vi ska leverera det absolut bästa. Jag ska i alla fall göra det bästa för att den leveransen ska bli av, säger Lenita Granlund.

Sandy Westergren, avtalsdelegerad för Kommunal Väst, tror att medlemmarnas krav ökat efter den senaste tidens avslöjanden.

– Det som har hänt har hänt, men nu förväntar sig medlemmarna verkstad av det hela, att vi får till ett bra avtal absolut, säger Sandy Westergren.

Veronica Nyberg Rassa, avdelning Norrbotten, är inne på samma spår.

– Det ställs nog väldigt höga förväntningar den här gången, det tror jag.

Kim Hansen, avdelning Skåne, tror att avtalsrörelsen påverkas positivt av ”skandalen”.

– Vi här är ännu mer taggade, för vi vill visa att Kommunal är alla vi medlemmar som kämpar för att få bra villkor, säger han.

 

LÄS OCKSÅ: Sju röster från avtalsdelegationen

 

Kommunals avtalsdelegation på 32 personer samlades på torsdagen i Lyrans konferenslokal i Stockholm, i samma hus som restaurang Metropol Palais av alla ställen. Oundvikligen berördes frågor om restaurangen och ”skandalen” vid mötet men det stora fokuset ligger på den stundande avtalsrörelsen, enligt de röster vi samlade in. Och enligt Lenita Granlund är det inga problem att fokusera.

– Det är 50 000 avtalskrav från medlemmar som ligger till grund för vad vi går fram med i löneförhandlingarna. Det är det vi fokuserar på. Det som har hänt påverkar inte avtalsrörelsen, säger hon.

Avtalsdelegationen fick en genomgång av yrkandena från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Och kritiken var inte nådig.

– Det är fruktansvärt att de kan lägga fram ett sånt förslag. Det gynnar ingen. Det kommer drabba deltidsanställda och sjuka, säger Veronica Nyberg Rassa.

Även Lenita Granlund sågar SKL:s yrkanden.

– Jag tycker det är upprörande att man som arbetsgivarorganisation går till de ytterligheter som SKL nu faktiskt gör. De vill att Kommunal som facklig organisation inte ska ha något som helst inflytande på medlemmarnas löner och hur man fördelar lönerna.

 

LÄS OCKSÅ: Här är parternas avtalskrav

 

Häromdagen presenterade Handels sina avtalskrav. Och även de lägger sig strax under Kommunals totala lönekrav (inklusive undersköterskesatsningen) på 3,3 procent.

Handels lönekrav på 750 kronor i löneökning motsvarar 3,1 procent. I samband med att Handels lade fram sina yrkanden kallade ordföranden Susanna Gideonsson detta för ”det andra märket, märket för kvinnor och lågavlönade”.

– Det är industrin som sätter märket. Några andra märken finns ju inte. Handels är det förbund som träffar det första avtalet i kvinnodominerade branscher. Så det är klart vi tittar på vad som kommer ut av deras förhandlingar. Men vi vill ju sätta ett annat märke, utifrån den undersköterskesatsning vi har, säger Lenita Granlund.

Kommunal och SKL har redan träffats vid ett par tillfällen för avstämning och förtydliganden. De regelrätta förhandlingarna tar fart i mitten av februari.

Kommentarer

Det är enkelt inför kommande avtalsrörelse - Plocka in åtminstone en riktig proffsförhandlare, som Kommunal köper in.... som kan åstadkomma något för bussförarna denna gång.

Detta så att vi slipper se samma urvattnade trams som tidigare avtalsrörelser och snyfthistorier om att ge och ta i ett totalt meningslöst nollsummespel.

Släpp in åtminstone en riktig extern taggad proffsförhandlare med visioner om att plocka 9 av 10 avtalsfrågor i stället för att erbjuda kreditkort och en massa smörja till medlemmarna som vi inte vill ha.

Det är riktigt Lenita Granlund, bussförarna har alltid höga krav, vilket du får uppfatta på precis vilket sätt du vill.... men se så "för sjutton " till att göra något av saken denna gång med alla taggade avtalsmotioner som kommit in från "klubbarna" i stället för att förbruka medlemmarnas pengar på ren smörja följt av amatörförhandlingar...

/ Perka

I början av 90-talet började upphandlingen av kollektivtrafiken och försämringarna av bussförarnas avtal. "Vi måste rädda jobben" - hette det då. Något som sedan dess pågått? Vi är ett bristyrke, så det behövs fler förare än de får tag på och värre blir det när de stora pensionsavgångarna startar om några år. Så några jobb behöver inte räddas, däremot bussförarnas löner och förmåner. Varje avtal de senaste 25 åren har verkligen inneburit sämre villkor, dvs. idag har vi det sämre än vi hade på 80-talet!?
Då fick man 32 dagars semester vid 50 år, nu bara 25. Då jobbade man bara 6 h/natt, nu kan ett nattjobb vara 9-10 h, Då hade man betald restid tillbaka till startplatsen, nu utgår 0 kr. Detta var ett avtalskrav så sent som för två avtalsrörelser sedan, men det rann ut i sanden, och avtalsrörelsen efter togs frågan överhuvud taget inte upp. Så sent som i höstas försvann 6 kronor/h av en behovares lön, det motsvarar en lönesänkning på 1000 kr per månad. Det gamla frikortet på SL-tiden är blott ett minne. På 80-talet tjänade bussförare lika mycket som tunnelbaneförare, nu är det tusentals kronor i löneskillnad, lägre för bussföraren då...
Jag skulle kunna hålla på mycket längre men stoppar där. Till årets avtalsrörelse har det kommit in massor av krav från bussförare, Så om bussförarna får ett uselt avtal i år så tror jag att medlemstappet blir stort, kanske t.o.m. större än vinterns Kommunal-skandal skapade???
Upp till kamp, sista striden det är???

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2016-02-18. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.