Maja Brand
Foto: Maja Brand

Fick löneavdrag efter strumpbråk

|Flera bussförare vid Keolis i Stockholm skickades hem med löneavdrag för att de saknade svarta strumpor på fötterna. En del av dem fick även en varning. Den sjunde september ska parterna träffas i en lokal förhandling.

När sommarvärmen äntligen kom i början av juli utbröt ett klädbråk vid Keolis bussgarage Nyboda i Hägersten.

Från den 1 juli infördes där strikta regler kring den nya föraruniformen. Förarna ska bland annat ha svarta strumpor och mörka skor på fötterna.

Det var över 30 grader och en del förare var strumplösa i sina sandaler vilket inte godkändes. Fem av dem skickades hem med löneavdrag.

I protest samlades några dagar senare ett 20–tal förare i garaget utan strumpor. Ingen av dem fick köra buss. Turer ställdes in. Tretton förare sändes hem efter att ha brutit mot strumpregeln.

Sex av dem som skickades hem fick varningar för att de inte återvände med svarta strumpor på fötterna.

Många förare är upprörda. De har i alla år kört utan strumpor i sommarvärmen. Strumpkriget trappades upp till att också handla om det var tillåtet att köra i sandaler eller inte. Keolis förklarade att det var sandalförbud bakom ratten. När förarna protesterade preciserade Keolis förbudet till att gälla förbud mot skor utan heltäckande häl.

En av dem som drabbades av en varning i klädbråket är huvudskyddsombudet vid Nyboda, Christer Swanson.

– Vi har överklagat både varningarna och löneavdragen. Dels för att vi inte uppfattade att de som skickades hem skulle komma tillbaka den dagen, dels för att Kelis inte kan straffa oss dubbelt med både löneavdrag och en varning. Och regelverket runt uniformen är inte förhandlad.

Förra året infördes den nya uniformen i Dalarna och i Stockholms innerstad utan att det blev motsvarande bråk. Men där har det heller inte uppmärksammats på samma sätt vad förarna har på fötterna.

Klädbråket är extra infekterat på grund av att Kommunal och Keolis inte är överens om hur uniformen ska se ut. Den har diskuterats i en arbetsgrupp i 1,5 år utan att arbetsgivare och fack kan komma överens.

– Nu kör Keolis sin linje. De struntar i det samverkansavtal som finns med Kommunal. Arbetsgivaren kallar det samverkan, vi kallar det motverkan. De konfererar och sen meddelar de oss vad de kommit fram till, säger Christer Swanson.

Han menar också att arbetsgivarna har trappat upp bråket, bland annat genom att dra löneavdrag för minsta försening, alldeles oavsett vad förseningen beror på.

– Det kunde ha fallit en atombomb, vi får löneavdrag ändå. Stämningen är riktigt dålig på garaget.

Den sjunde september ska parterna träffas i en lokal förhandling.

Under tiden har företaget bestämt att förarna i sin uniform ska ha 10 plagg, inklusive en stickad mössa, handskar och bälte. Utöver detta har de att välja på långbyxor, shorts eller kjol, lång- och kortärmad skjorta, kavaj, tjock tröja samt jacka med avtagbart foder.

Till detta ska förarna ha svarta strumpor och mörka skor.

Kavaj får dock inte kombineras med den tjocka tröjan. De som har kjol och vill ha strumpbyxor måste bära sådana som saknar mönster.

”Pärlan” Aydin, facklig samordnare i Keolis Söderhallen, har haft den nya uniformen i ett år.

– Vi är inte nöjda, säger hon.

”Pärlan” tycker att Keolis kan ta hand om designen men att förarna som ska ha uniformen i bussarna måste få bestämma funktionen.

– Det är vi som behöver kläder som skyddar mot drag och fickor för våra saker som blåsrör, accesskort, penna och förarcertifikat. Den uniform vi nu har är inte anpassad för alla väder och saknar tillräckligt med fickor.

Keolis HR–chef, Cecilia Jerneheim, är ansvarig för den nya uniformen.

Hon förstår inte varför det blev ett klädbråk när den infördes i Nybodagaraget.

– Vi vill att uniformerna ska vara enhetliga och visa vad vi står för. De ska ge ett propert intryck.

Men varför är det så viktigt att tvinga förarna att i alla väder bära svarta strumpor?

– Har du sett polismän eller brandmän utan strumpor?

Jämställer du bussförare med polismän och brandmän?

– Begreppet uniform handlar om att det ska vara lika klädsel på alla som bär den.

Vad är det nu som gäller för sandaler, är de tillåtna eller inte?

– Vad som är sandal kan variera beroende på vem som definierar hur en sådan sko ser ut. Vi kräver att förarna har fotriktiga skor som är säkra att köra i, säger Cecilia Jerneheim.

Kommentarer


Bra att man vågar säga i från.
Men det är Fel sätt att göra aktion på.
Tycker man det är för varmt.
Skydds stoppa istället.
Ingen kan tvinga en att sitta o köra i för hög värme.
Dem kan inte straffa förare som gör det heller.
Upp till Kamp

Jag misstänker att BuA lär ut det här knepet till alla bolag som måste spara pengar på personalens scheman eller vill öka vinsten.
Strumpregeln är bara ett knep att skapa osäkerhet och rädsla hos personalen. Dom ska veta att någon vakar över dem och att man kan räka illa ut för en skitsak som en strumpa. Extra viktigt när scheman ska försämras för då vågar ingen protestera. Psykologin bakom är genomtänkt, det vet BuA. Får man inte protestera mot en strumpa. Hur ska man då våga protestera mot försämringar i arbetsmiljön.

Vi på Hisingsdepån har haft den nya uniformen i cirka två månader. Jag har inte hört någon som varit nöjd med den. Först och främs ingår det ingen väst. Kavajen hade jag i en och en halv vecka och sedan förlorade jag en knapp som jag inte återfann. För övrigt är kavajen ett totalt värdelöst plagg, helt öppen upptill så man blir alldeles kall om bröstet om det blåser! Fullständig idioti!

Det är viktigare för Keolis att vi ser enhetliga ut i "kostym", för det är vad denna s.k. uniform är, än att vi har plagg som är anpassade för vår arbetsmiljö! Det är viktigare att vi ser bra ut, än att vi mår bra på jobbet! Det är vad detta handlar om!!! Och om man bestämmer att "kostymen" endast skall bestå av 7 persedlar (10 med mössa, bälte och handskar), kan man inte se till så att alla plagg kan kombineras med varandra??? Obegripligt!!! Och att säga ifrån Keolis sida att: "inga problem har uppstått av införandet av nya uniformen i City"! Det är för det första en ren lögn, det har varit stora protester i City under det här året och Keolis har heller inte följt sin uniformspolicy till punkt och pricka på det sättet som gjordes i Nyboda, det finns personal i City som fortfarande använder den gamla uniformen eller blandar persedlar från den gamla och nya!
Och att man inte bemödat sig med att göra en risk/konsekvensanalys innan man bestämt sig för hur många och vilka persedlar som skall ingå i utbudet, är också helt obegripligt!!!

Men vilket svammel... Vem ser förarens fötter överhuvudtaget och ska anmärka snyggt/fult? De 30sekunder det tar att byta förare vid ändhållplats eller?

Alla krav som ingår i uniformen bör väl företagen stå för kostnaden isåfall också...

Alla olyckor i busstrafiken har berott på att bussförarna hade vita tubsockar!? Nej, naturligtvis spelar färgen på sockan ingen roll för trafiksäkerheten, så här är det bara en fråga om principer om vem som bestämmer.
Bråket började i Nyboda säger Keolis. Jag har dock inte hört en enda förare i Hornsberg eller Söderhallen som varit nöjda med uniformen, de haft i ett år. Men Keolis lyssnar inte neråt? Först när det går via media?
Uniformen är densamma som SL hade på 70-talet. knappast modern alltså. Mycket syntetmaterial som inte andas i våra AC-befriade bussar, med upp till 38 C vid förarplatsen. Sedan frågar jag mig var uniformen är sydd, då detta inte framgår. Jo, det är av betydelse, för att få reda på vilka kemikalier kläderna kan innehålla. Det finns flera tusen kemikalier för kläder och några av dem är totalförbjudna i EU. Frågan är alltså om min kropp nu får absorbera dessa gifter?
Att kvinnor ska tvingas ha svarta strumpbyxor på sommaren låter både varmt och sexistiskt? Men som sagt, uniformen är inte till för att personalen ska vara trafiksäker ute i trafiken, utan huvudsaken är väl att man ser snygg ut? Tyvärr för min del är ju kavaj bara snyggt på smala herrar, inte runda som mig. Och med uniformens usla passform ser man ju mest ut som en pajas...

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2015-08-25. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.