Det är medlemmarna som bestämmer vad vi ska kräva i avtalsrörelsen! Det budskapet basunerades ut av Kommunals ledning. Så vi skrev närmare 900 motioner om avtalskrav gällande trafiken, som tusentals engagerade bussförare ställde sig bakom. Det hölls avtalskonferens i dagarna två på Marholmen med 100 deltagare från hela landet. Plus ytterligare tre konferenser för visstidsanställda, kvinnor och ungdomar.

Jag var en av deltagarna på konferensen på Marholmen. Vi ålades uppgiften att prioritera de olika kraven i flera steg, för att till slut få fram de fyra viktigaste. Det kändes inte bra alls att behöva sitta och göra den sållningen, eftersom jag precis som alla andra förare anser att det är i så många frågor som vi måste kräva förbättringar i kollektivavtalet. Det kändes som om vi var fångna i ett välregisserat skådespel styrt med järnhand.

Prioriteringen ledde till att två frågor hamnade överst: övertagande av personal och start/stopp. Att inte börja och sluta på samma ställe kan förlänga den obetalda arbetsdagen rejält, så det är en mycket viktig arbetstidsfråga. Övertagande av personal vid upphandlingar är en förutsättning för att fack och skydd fungerar som vi ska: med orädda, stridbara förtroendevalda! 

Så vad sjutton hände? Varför är vi inte uttagna i strejk just nu för att få igenom de två viktigaste kraven? Varför lämnade de fyra ansvariga ombudsmännen i avtalsdelegationen inte ens över de kraven till Sveriges Bussföretag?

Jag läser att det ska hållas nya avtalskonferenser inför 2017. Tror någon att våra arbetsvillkor ser annorlunda ut om några månader? Nej. Så ställ in konferenserna. Ni ombudsmän vet redan vad vi förare kräver för förbättringar och vi kräver att ni för fram våra krav!

Jag förväntar mig att vi tas ut i strejk 2017 för att få igenom våra viktigaste krav. Men den här gången vill vi inte se någon fjuttstrejk på några få platser som 2013. Inte heller ska vi helt plötsligt sluta strejka efter någon vecka utan att få igenom någonting, som den gången.

 

P.S. Den enda lönefråga som många hade skrivit motioner om och som också prioriterades högt, var en rejäl höjning av den mycket låga ob-ersättningen. Det enkla ob-tillägget har nu höjts med – håll hårt i ratten! – knappt 40 öre. Och det kvalificerade med knappt 80 öre. Ja, jäklar vad det kommer att bli lätt att värva fler medlemmar nu.

 

Camilla Ingman

 

Kommunal svarar:

Det stämmer att det kom in många avtalsförslag och flera avtalskonferenser med nära 100 medlemmar diskuterade de viktigaste frågorna. Det framkom delvis olika krav och önskemål under de olika konferenserna. Det var sedan avtalsdelegationens uppdrag att utifrån dessa diskussioner prioritera de viktigaste frågorna.

Anledningen till att frågan om börja/sluta på olika ställen inte blev prioriterad är att det finns olika uppfattningar i landet vad man menar med börja /sluta. De olika varianterna är bland annat:

● Börja/sluta på samma plats, behöver inte vara i garaget

● Börja/sluta på garaget

● Börja/sluta där det finns möjlighet att ta sig tillbaka till utgångspunkten på ett lätt och snabbt sätt.

Av denna anledning blev inte denna fråga ett yrkande denna gång. Men vi arbetar vidare med problemet. Delegationen tillsammans med förbundet ska ta fram verktyg för att lokalt kunna driva denna fråga.

 

Yvonne Chevallerau,
gruppchef/ombudsman Kommunal

Camilla Ingman

Yrke: Bussförare, skyddsombud och styrelseledamot i Sektion Umeå Trafik.
Bor: Umeå.
Pratar vi om på jobbet: Arbetsvillkor, nedläggningen av vår sektion, kollektivavtalsförhandlingarna, medlemsinflytande.