Frösunda
Susanne Sidén. Foto: Frösunda

Frösunda: Alltid oro vid övertaganden

|Frösundas vd Susanne Sidén beklagar att det blivit rörigt vid övertaganden – men menar att det är felaktigt att de haft för låg bemanning annat än enstaka pass. Att så många har lämnat företaget säger hon beror på att inte alla velat vara med på det hon kallar ”förändringsresan”.

Karta: Problemen inom Frösunda
KARTA: 
Problemen inom Frösunda

– Det finns ingen kommun som visar att vi brutit mot något avtal på grund av bemanning. I Sundbyberg har vi haft tillräckligt hög bemanning och i Sala har vi till och med haft högre bemanning än vad som är avtalat, säger Susanne Sidén.

Det håller inte kommunerna med om. Och Susanne Sidén erkänner att det i Sala funnits enstaka pass som inte blivit bemannade fullt ut, men att Frösunda totalt sett haft mer bemanning än avtalet kräver. 

–  Om det upplevs som att det är ­rör­igt och kaotiskt är en annan sak, det är naturligtvis en upplevelse personalen har. Vi har haft svårt att rekrytera fast personal i Sala, det har inte blivit samma kontinuitet som förut, säger hon.

Hon menar att nästan alla fall där det har uppstått problem det senaste året har rört sig om övertaganden.

–  Det blir tyvärr alltid mer eller mindre oro i samband med över­taganden, och förra året gjorde vi väldigt många. Vi tar det till oss och tittar på hur vi kan göra i framtiden så att det blir mindre oro.

 

LÄS OCKSÅ: Kaos i Frösunda när cheferna flyr

 

Susanne Sidén vill lyfta fram att Frösunda finns på många håll i landet och att det fungerar bra på de flesta ställen. 

–  På de ställen där vi inte har levererat det vi lovat så lägger vi ner all kraft och energi på att åtgärda det. 

Varför har Frösunda så stor omsättning på chefer?

– Det har varit så under ett antal år, i samband med att vi har gjort en stor förändringsresa, där vi har jobbat med att gå mot kundens fokus. Det är korrekt att det var alldeles för stor omsättning på personal under förra året, men nu tycker jag att det har börjat stabilisera sig.

Många jag pratat med menar att det här med kundens fokus har gått så långt att det sker på bekostnad av personalen.

–  Jag vet att det finns de som uppfattar det så och det är jättetråkigt, för det finns ingen konflikt däremellan. Det vi säger är att vi måste utgå från våra kunder och organisera oss därefter.

 

LÄS OCKSÅ: ”De kör våra boenden ner i botten”

 

Flera före detta chefer riktar allvarlig kritik mot Frösunda och hur ni behandlar er personal. Vad är din kommentar till det?  

–  Det är klart att jag tycker att det är jättetråkigt, det är ingenting som vi står för. Däremot är det självklart att man måste vilja vara med på det sätt som vi ska arbeta. Vi förstår att inte alla delar vår vision om det vi vill åstadkomma.

Hon säger sig ha förståelse för att det varit en tuff utmaning för både chefer och medarbetare att göra ”förändringsresan” och att de har rätt i att det behövs mer stöd uppifrån.

Flera av de före detta chefer som KA pratat med har också berättat att ­Frösunda brutit mot avtal och inte gett kunderna det de ska ha. Det är inget som Susanne Sidén känner igen.

– Det blir väldigt konstigt om man är chef för en verksamhet och säger att det är dålig kvalitet, det är otroligt ­viktigt att det förs uppåt. Jag hör att det är medarbetare som är arga, besvikna och frustrerade och då är det lätt att ta till starka ord, säger Susanne Sidén. 

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-06-26.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.