Gästarbetare fick bo i ombyggt stall

|Rumänska gästarbetare som arbetar som bussmekaniker på bussbolaget Bergkvarabuss slår larm om att de utnyttjas, skriver Sydsvenskan. Det handlar bland annat om extremt långa arbetsdagar, stress och att de saknar skyddskläder. Nu har Bergkvarabuss börjat vidta åtgärder.

Det var i förra veckan som Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad avslöjade att rumänska gästarbetare som arbetar som bussmekaniker på Bergkvarabuss garage i Toftanäs utanför Malmö arbetar under svåra förhållanden. De är anställda på ett bemanningsföretag som är moderbolag till Bergkvarabuss och har bott i ett ombyggt, trångt stall på verkstadsområdet.

Till Sydsvenskan vittnar bussmekanikerna om långa arbetsdagar, stor stress, utskällningar från arbetsledare och avsaknad av skyddskläder. Bland annat har personal utfört lackeringsarbeten utan skyddsmasker och inne i verkstaden står bussar på tomgång utan att gaserna leds ut som de ska.

Enligt Sydsvenskan tjänar bussmekanikerna nio euro i timmen och arbetar från sen eftermiddag till tidig morgon, fyra dagar i veckan. Ibland måste de arbeta extra – utan övertidsersättning. Anställda berättar att de tvingats arbeta trots att de varit sjuka och att även fast anställda rumänska mekaniker arbetat för mycket, upp till 14-150 timmar övertid i månaden.

– Företaget tycker om rumäner. Det är billig lön. Du kan vara oförskämd mot dem. De vet inte sina rättigheter. De lever under hemska förhållanden, säger en av de svenskar som är anställda i verkstaden, till tidningen.

Arbetsgivaren ska även ha satt upp hemliga kameror och övervakat personalen. Det har blivit föremål för en tvist med Kommunal, där företaget erkänt att man har gjort fel och är berett att betala skadestånd.

På Bergkvarabuss sade man först att man inte såg det som något konstigt att arbetarna bor på verkstadsområdet och tillbakavisade uppgifterna om dåliga arbetsförhållanden.

– Vi hjälper dem med en inkörsport till jobb i Sverige. Och hjälper dem med bostadsfrågan, säger Simon Strandberg, marknadschef på Bergkvarabuss.

Men i fredags backade Bergkvarabuss och beslutade sig för att fastanställa de fem gästarbetare som varit anställda via bemanningsföretag, skriver Kvällsposten. De kommer erbjudas villkor enligt kollektivavtal och har fått flytta från verkstaden till en möblerad villa.

I fredags gjorde också Arbetsmiljöverket en inspektion på arbetsplatsen och skulle besöka arbetsplatsen även i dag, måndag, skriver Helsingborgs Dagblad.

– Stämmer uppgifterna så bryter de mot flera delar i arbetsmiljölagen, säger Ulrika Scholander på Arbetsmiljöverket till tidningen.

Även Kommunal har reagerat på uppgifterna om förhållandena på Bergkvarabuss verkstad.

– Vi tänker utreda väldigt noga vad som har skett. Det som rapporterats är inte acceptabelt. Det innebär tydliga brott mot kollektivavtalet, säger Christel Algback, ordförande för Kommunal i Skåne, till Helsingborgs Dagblad.

Bergkvarabuss är ett av Sveriges största bussbolag, som bland annat har hand om en stor del av Skånetrafiken. Region Skåne har beslutat att göra en utredning av verksamheten. 

Kommentarer

Men snälla ni...
Boende i inredda rum stall och ladugårdar, frigebodar och maskinhallar är normalt idag och sedan många år tillbaka inom hästnäringen. Det är unga tjejers tillvaro och arbetsmiljö idag och de möter den redan när de skall ut på praktik när de går på rid och naturbruksgymnasiumen. Det finns ingen rektor, skolchef eller huvudman som kontrollerar vilken arbetsmiljö eller vad för boende eleverna får när de skall ut på APL som det heter idag. De där kontrollerna som man skriver om på Skolverkets hemsida görs inte av berörda ansvariga. Och tjejerna hamnar på ställen utan brandlarm, utrymningsvägar eller släckutrustning. De här ställena tar ofta emot elever från flera skolor samtidigt och eleverna får arbeta tillsammans med den svarta arbetskraft som ofta redan finns på hästverksamheterna. Arbetsmiljöverket gör inga tillsyner på de här ställena då de bara gör tillsyn på företag med vit anställd arbetskraft. Det är ingen på Arbetsmiljöverket som förstår hur många som måste arbeta som hästskötare och arbetsryttare på en ridskola eller galoppverksamhet som har mellan 30 och 60 hästar. Man lägger ner alla anmälningar som berör dessa verksamheter på rutin...

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-04-10.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.