Åke Hessman
Åke Hessman

Gävleförare i nya kläder - men Åke tvingas flytta

Åke Hessman blir utan jobb när Stadsbussarna tar över trafiken i Gävle. Han måste flytta. Många av Åkes arbetskamrater blir i juni provanställda hos den nya entreprenören. Curt Nygren (S), ordförande i den nämnd som upphandlade trafiken, känner inte dåligt samvete.

Förra året upphandlades busstrafiken i Gävle. Kommunal krävde att om Nobina, som tidigare hette Swebus, förlorade trafiken skulle den nya entreprenören ta över all berörd personal som önskade byta arbetsgivare.
Denna garanti för anställningstrygghet gäller sedan flera år i Storstockholm när SL upphandlar trafik. Men i Gävle blev det nobben för Kommunals krav. Där auktionerades bussperson­alens jobb ut till den som bjöd lägst utan tanke på de människor som ­kun­de drabbas.
Curt Nygren, socialdemokratisk ordförande i tekniska nämnden, var med och sa nej till Kommunals krav när upphandlingsvillkoren bestämdes.

Curt Nygren
Curt Nygren, S-politiker i Gävle.

Han har tidigare arbetat som ombudsman inom Fastighets­anställdas förbund och känner väl till de problem en upphandling kan orsaka för de anställda.
– Men jag tycker inte att jag som politiker ska lägga mig i anställningsvillkoren hos våra entre­prenörer. Kommunal är ett starkt fack. Jag förutsätter att Kommunal av egen styrka kan driva igenom den anställningstrygghet som medlemmarna vill ha, säger Curt Nygren.
Kommunal har försökt att få igenom detta krav i centrala
avtal med bussarbetsgivarna, utan att lyckas. Ola Westman, Kommunals facklige samordnare för bussförarna i Gävle, tror inte det går att nå framgång via avtal.
– Bussarbetsgivarna har sagt att då måste vi sänka våra löner, annars blir kravet på anställningstrygghet vid upphandlingar för dyrt, säger han.
Åke Hessman är född och uppväxt i Gävle. I höst fyller han 60 år. Han har kört buss i nästan halva sitt liv. Men nu får han inte fortsätta med det i Gävle. När Stadsbussarna tar över den 13 juni vill de inte ha honom bakom ratten i någon av sina bussar.
– Jag vet inte varför. Ingen har sagt något till mig. Och jag har inte frågat. Det är bara att gilla läget. Jag kommer att sakna jobbar­kompisarna, säger han sammanbitet medan han kör linje 2 tvärs genom Gävle.

Katarina Persson
Katarina Persson ska byta arbetsgivare, och har blivit kallad till utprovning av Stadsbussarnas arbetskläder.

De sista veckorna har han packat 50 kartonger. Flyttlasset går till Uppsala där han, liksom sin blivande fru, ska köra buss för KR Trafik, en av delägarna till Stadsbussarna.
Kvar i Gävle blir Katarina Persson. Hon har kört buss i tio år och har varit med om sin andra upphandling. Den förra vann Swebus. Katarina får 1600 kronor mer i månaden då de anställda byter från Nobinaavtalet till Bussbranschavtalet som gäller för all upphandlad privat busstrafik. Dess­utom får hon en ny uniform.
– Stadsbussarnas kläder är
lite tuffare och sportigare än Nobinas, säger hon med ett leende när hon släpper på passagerare i centrala Gävle.
Katarina berättar att hon sökte jobb hos Stadsbussarna och blev kallad till en anställningsintervju.
– Och jag fick göra en provkörning för att visa att jag kan köra buss. Som alla andra blir jag nu provanställd i Stadsbussarna. Det känns konstigt att behöva börja om från början som förare.
Katarina är kritisk till hur upphandlingarna går till. Det har varit en stor press på personalen sedan i höstas då beskedet kom om att Stadsbussarna tar över.
– Jag tror att alla har varit oroliga sedan dess om vad som ska hända med våra jobb. Detta har varit det stora samtalsämnet mellan oss. Ibland har vi försökt skämta bort det för att försöka lätta på trycket, säger hon.
Katarina tycker att det bästa hade varit om alla hade fått jobb hos den nya entreprenören.
– Vi är ett sammansvetsat gäng. Det är tragiskt att vi nu ska splittras och att en del tvingas flytta.
Nobina har ingen egen verkstadspersonal. Bussarna servas hos Volvo. När Stadsbussarna tar över ska en del av verkstadspersonalen att börja hos leverantören MAN, berättar Ola Westman.

Han tror att det mesta blir bättre när Stadsbussarna tar över.
– Vi kommer närmare besluts­fattarna. Nu fattas alla beslut vid Nobinas huvudkontor i Stock­holm, säger han.
Stadsbussarna har inget emot att Ola Westman fortsätter att arbeta fackligt.
– Bara jag inte gör det på arbetstid. Jag kommer inte att få någon betald facklig tid. Hos Nobina har jag en halv dag i veckan, berättar han.

In i det sista får Ola försöka att hjälpa och stötta de förare som på olika sätt påverkas av upphandlingen. Av cirka 150 fast anställda och timanställda hos Nobina är det cirka 20 som sökt men inte får börja hos Stadsbussarna. Elva förare valde att stanna kvar hos Nobina men är nu varslade på grund av arbetsbrist.
Ola Westman och Katarina Persson följer med när Kom­munalarbetaren ska ta en bild av Curt Nygren. De hör hans förklaring till varför han inte ville gå med på Kommunals krav om att garantera anställningstryggheten. De tycker att det är fel att Stadsbussarna tillåts välja och vraka bland personalen.
Curt Nygren ångrar inte upphandlingen och hur den gick till. Han frågar om Stadsbussarna verkar vara en seriös arbetsgiv­are. Det tycker Ola och Katarina.
– Vad skönt. Då behöver jag inte ha dåligt samvete, svarar Curt Nygren och ler i solskenet utanför stadshuset i Gävle.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2010-07-05 09:54

TIPSA OSS

Har du ett tips om något vi borde skriva om? Hör av dig!