Det var när Eddie Lövholm Eriksson följde mediebevakningen av krisen inom Kommunal som han fick idén till kampanjen #Fackligvardag. Tillsammans med andra fackligt aktiva skapade han en Facebookgrupp och initiativet fick snabbt spridning i sociala medier som Twitter och Instagram. Från ett hundratal medlemmar har gruppen i skrivande stund över 1500 medlemmar. 

– Jag reagerade på att media ger en så ensidig bild av facket som ett pampvälde. Det är inte den verklighet som jag lever i som förtroendevald. Det är ett tufft jobb, många sena kvällar och helger. Jag kände att vi behövde synliggöra den fackliga vardagen.

 

DEBATT: Stanna kvar – det är vi som är Kommunal

 

En av de som skrivit under hashtaggen är undersköterskan och kommunalaren Erica Lustigh. När hon svarar i telefonen är hon på Yrkes-SM i vård och omsorg i Falköping. Hon menar att kampanjen är ett sätt att synliggöra fackets möjlighet att påverka. 

– Vi gör ett hästjobb på våra arbeten varje dag. Det är nu vi ska stanna i facket för att kunna påverka och förändra, säger hon. 

Att kampanjen #Fackligvardag fått så stort genomslag tror Eddie Lövholm Eriksson beror på att det finns ett behov av att få beskriva hur den fackliga vardagen ser ut för gräsrötterna. 

–Det behövdes en plattform att samlas på för att prata om vad vi som fackligt aktiva gör i vardagen. Det märks att det finns ett stort behov av att få ge sin bild av det fackliga arbetet. Sedan är det också viktigt att medlemmarna får se vad vi gör. Att det är det här som fackligt arbete innebär, säger han.