Fredrik Sjödin.

De fyra inriktningarna det handlar om är Reggio Emilia, Montessori, Waldorf och förskolor utan uttalad pedagogisk inriktning.

Fredrik Sjödin ska leda ett forskarlag som under två år ska granska och studera arbetet på 16 förskolor i fyra kommuner i Sverige.

– Vi ska se var stresspåslagen och ljudnivåerna är som störst. Och är det så att man har särskilda arbetssätt som funkar bättre än andra? Det blir en bred kartläggning om hur man jobbar och hur man organiserar arbetet.

Forskarna ska titta på organisationen i stort, men även undersöka specifika situationer så som matsituationer och på- och avklädning och se hur dessa leder till exponering av stress, buller och hälsa i allmänhet.

– Syftet med forskningsstudien är att försöka hitta bra organisatoriska former, men även undersöka hur specifika arbetssätt kan minska buller och stress i förskolan. Att vi ska kunna säga att om man jobbar på ett visst sätt så förefaller det som att man minskar graden av stress exempelvis.

Har du någon hypotes om vilken av förskoleinriktningarna som ger mest stress?

– Absolut ingen alls. Däremot är det ofta så att när man är ute och föreläser träffar man på företrädare för olika pedagogiska inriktningar som själva gärna framhåller att deras metoder är de bästa. Det är viktigt att poängtera att projektet inte är ute efter att värdera vilka pedagogiska modeller som är bäst.

Forskningsstudien drar i gång i höst och ska vara klar hösten 2017. Förskolorna som planeras att bjuda in till ligger i Stockholm, Göteborg, Östersund och Örnsköldsvik. Pengarna för studien, 1 995 000 kronor, kommer från AFA Försäkring.