Kommunals nya logga.

Förbundet har satsat 30 miljoner på att stärka varumärket (se länk).

Det ska bidra till att Kommunal uppfattas som ett mer aktivt och arbetsplatsnära förbund.

När loggan presenterades sa Kommunals ordförande Annelie Nordström att förbundet tar fighten för medlemmarna och ska bli ännu bättre på att ge dem verktyg på arbetsplatserna för bättre villkor.

– Vi är Kommunal, sa hon stolt.

Loggan är enligt henne en viktig del i att visa Kommunal med en tydligare identitet som närvarande, proffsiga och handlingskraftiga i viktiga jobb värda att älska dygnets alla timmar.

Kommunals logga är röd med ett skuret K som inte finns någon annanstans.

– Vi visar med loggan att vi är i takt med tiden med en tydlig avsändare till våra medlemmar var de än befinner sig.

I måndags skrev ka.se inför förbundsmötet att enligt Kommunals budgetprognos ska medlemsavgiften höjas med två procent nästa år.

En läsare hörde av sig och undrar vad den nya loggan kostar och om den kostnaden är orsaken till den planerade höjningen av medlemsavgiften.

Ka.se bad Kommunals förbundskassör Anders Bergström att svara på frågorna.

– Jag vet inte exakt vad den nya loggan kostar. Den är en del i vår satsning på varumärket. De 30 miljonerna för detta har vi tagit ur vårt kapital. Medlemsavgiften påverkas inte av detta, säger Anders Bergström.

Men varför planerar ni då att höja medlemsavgiften med två procent?

– Därför att vi vill hänga med i kostnads- och löneutvecklingen.

Men priserna höjs ju inte med två procent. Vi har ju ingen inflation.

– Nej, men lönerna ökar med två procent. Det är en tung kostnad för oss, säger Anders Bergström.

Anna Lundströmer är faktor och ansvarig för Kommunals grafiska formgivning. Hon säger att den grafiska formgivningen, som loggan är en del av, kostar 1,7 miljoner kronor.

– Det blir 3 kronor och 29 öre per medlem, säger hon.