Arriva hoppade av sitt kontrakt om att köra stadstrafik. Upphandlaren Skånetrafik krävde då att det bolag som tar över kontraktet tar över bussarna och personalen. I normala fall vägrar Skånetrafik att kräva personal­övertagande.
Ann-Louise Hägg, arbets­plats­ombud vid Nobina i Skåne, tycker att övertagandet har gått bra, de stora förlorarna är de behovs­anställda inom Arriva.
– Vi har egna behovsanställda som kallas in i första hand, säger hon.

Många av de som har tagits över av Nobina från Arriva har tidig­are arbetat hos Nobina innan Arriva för några år sedan vann upphandlingen om stads­trafiken, säger hon.
En av dem är Edina Dedic som sitter utpumpad i Nobinas personalrum.
– Jag var besviken när vi tvingades söka jobb hos Arriva. Och jag blev glad när vi togs tillbaka. Men nu har vi fått för långa arbetstider. Människor mår inte bra. Jag orkar inte fortsätta så här, säger hon och tittar uppfordrande mot Ann-Louise.
Ilskan är stor bland de som kommer från Arriva. Där arbetade de 38,25 timmar per vecka. Nu får de arbeta 40 timmar per vecka och har scheman med långa arbetspass. Förare som tid­igare haft dagtjänster tvingas nu arbeta kväller, nätter och helger, trots problem med barnpassning och annat.
En förare är så upprörd att hon demonstrativt vägrar att tala med Kommunalarbetaren. Hon och flera med henne ger Kommunal skulden för de försämrade arbetspassen.
Ann-Louise suckar och försöker förklara att det är arbetsgiv­aren och inte hon som bestämmer hur tjänstgöringsscheman ser ut.
– Vi har i fyra lokala förhandlingar försökt att få bättre lösningar. Och vi kan inte göra mer,
eftersom Nobina håller sig inom det som är godkänt i det centrala Buss­branschavtalet.

Arbetsplatsombudet Ann-Louise Hägg förstår att Leon Fuchs är arg över de nya arbetstiderna. – Vi har försökt i förhandlingar att ändra dem men inte lyckats, säger hon.Arbetsplatsombudet Ann-Louise Hägg förstår att Leon Fuchs är arg över de nya arbetstiderna.
– Vi har försökt i förhandlingar att ändra dem men inte lyckats, säger hon.

Ann-Louise har även fått problem med en annan stor fråga. Sedan Nobina har tagit över trafiken vid Gustav Adolfs torg i centrala Malmö tvingas förarna åka på egen tid mellan Nobinas depå och torget för att börja eller avsluta sitt pass där.
– Det är en resa som tar 20-30 minuter beroende på när bussen går som vi på ledig tid ska åka med. Vi kräver att vi som tidig­are alltid ska börja och sluta här i Nobinas depå, säger Ann-Louise bestämt medan hon kryssar mellan bussarna som står uppställda i solskenet

Jahir MavriqiJahir Mav­riqi.

Solen skiner även i Ängelholm drygt åtta mil från Malmö. Där ska Nobina också ta över trafik från Arriva, efter sedvanlig upphandling. Och utan anställnings­trygghet för personalen.
Ann-Louise har lyckats så långt att Nobina tar över personal utan provanställning om de tidigare har varit anställda i företaget. Men de andra får söka jobb hos Nobina och hoppas på att bli kallade till anställningsintervju.
När KA besöker depån vid stationen är kritiken stor över att det har gått ett par månader i väntan på besked.
– Jag sover oroligt på nätterna, säger Jahir Mav­riqi.
Medan han talar ringer hans mobiltelefon. Efter ett par minuter stoppar han tillbaka telefonen i fickan och ser omtumlad ut.
– Det var från Nobina. Jag har fått jobb hos dem, en provanställning om jag klarar läkarundersökning och uppkörnings­prov. Vilken lättnad.

Frågan är varför han då inte kan få fast anställning direkt, som kollegerna i Malmö?
Nobinas förhandlingschef Hans Bomstedt säger att företaget vill provanställa där detta är möjligt.
– Lagen om anställningsskydd gör det annars svårt att göra sig av med personal som inte passar in i företaget, säger han.

Alla får inte jobb

Nobina tar över trafiken i Ängelholm i juni. De förare från Arriva som får börja hos Nobina blir provanställda i sex månader. Men alla får inte jobb hos den nye entreprenören. Rekryteringen pågår.