Mycket av det som nu presenteras i det mer än tusen sidor tjocka lagförslaget har redan varit ute på debatt.

• Det är tanken
om att man ska kunna testas för att hamna i elitklass i exempelvis matte.
Ett förslag som även lärare är tveksamma till, eftersom ett test bara mäter hur duktig man är just nu, inte hur motiverad man är att satsa och lära sig mer.
• Till detta kommer återinförande av bokstavsbetyg, med stort A i topp.
• Omdiskuterat är även förslaget om att kunna avstänga störande elever någon vecka. En åtgärd som möjligen kan vara befogad om inget annat hjälpt, men som knappast löser några problem på sikt, varken för eleven eller skolan, snarare tvärtom.
• Och häromveckan presenterades förändringen att vissa ämnen inte ska kunna väljas bort, som gymnastik, simundervisning och sex-samlevnadskunskap. En bra reform som hjälper elever att bilda sig egna uppfattningar bortom föräldrarnas åsikter om vad som ska läras in.
• På pluskontot finns också förslaget att alla skolor ska ha ett skolbibliotek, elevhälsovård och näringsrik mat, och att fristående skolor och kommunala ska behandlas mer lika. I det paketet ingår även skärpta regler för religiösa friskolor.
• Det är inte heller fel att slå fast att i förskolan heter barnen barn och inte elever och att arbetsmiljölagen ska gälla även här.  (Sen undrar man vad som menas med att ” Barngrupperna ska ha en lämplig sammansättning och storlek”, eftersom det inte anges vad detta är. )

• Men riktigt dåligt – betyget  F
– är förslaget att stoppa elever som vill läsa upp sitt gymnasiebetyg på Komvux! Vad jag förstår stoppas även möjligheten att läsa in matte, fysik och kemi på naturvetarnivå, om man gjort misstaget att gå ett annat program. Alltså – ingen chans att bli läkare om man inte vetat det redan i femman (då man ska välja särskild matte och engelska).
Om jag missförstått något på den här punkten är jag tacksam för besked, för jag kan inte tolka skrivningarna i lagförslaget på något annat sätt.
Att läsa upp slätstrukna betyg i Komvux för att skapa sig en bättre framtid är ”slöseri” enligt ministern. 

Jag håller med Kommunals ordförande Ylva Thörn i hennes ilska: Det här är en absurd kursändring av Komvux i den nya skollagen. Ska fel och misstag man begår som tonåring definiera en människa för alltid, undrar hon. Ska man förvägras en andra chans att bli den man vill vara?
Svaret från Björklund måste bli ja. Dröm gärna om framtiden, men se till att göra det i rätt tid –det vill säga väldigt tidigt!

Att det handlar om klass, alltså samhällsklass är ganska uppenbart. Medelklassens barn lär sig tidigt att välja rätt, medan arbetarklassens barn inte alls får samma peppning av sina mer studieovana föräldrar. Dessa barn ska förmodligen välja Yrkesvux, en utbildning som inte alls behöver vara dålig. Om det inte vore så att den som en gång träder in genom dessa dörrar inte längre har möjlighet att även öppna en ny dörr till en annan framtid, exempelvis på universitetet.
Kunskap, valfrihet och trygghet är ord som känns något ihåliga, i alla fall för elever som inte råkar göra allt rätt från början.

Alltså: Den som vaknat till först efter gymnasiet, insett att hennes dröm är att bli läkare, och vill få en ny chans att börja på högskolan med hjälp av att exempelvis försöka höja sitt mattebetyg, eller komplettera några ämnen kan alltså glömma detta, om man gått ut med godkänt från den linje man en gång valt. En linje som i sig förutsätter att man valt rätt redan i årskurs fem!

Enda chansen är kanske att göra som finansminister Anders Borg och slarva riktigt rejält. Det vill säga hoppa av gymnasiet, ”satsa” på IG i matte och sen läsa upp sig på komvux.
Detta är inte förbjudet i nya skollagen. Då finns kanske fortfarande en chans!