Hillevi Wahl är journalist och författare.
Hillevi Wahl är journalist och författare.

Ingen egotripp att ta hand om sig själv

|Alla tjänar på att du tar hand om dig själv. Då orkar du sprida bra stämning på jobbet, skriver Hillevi Wahl.

Vi är varandras arbetsmiljö. Om du mår bra och är glad, så blir dina kolleger gladare. Och tvärtom, är du sur och grinig så sänker du hela arbetsplatsen. Men ingen orkar väl vara jätteglad jämt, och har det någon egentlig bevisad betydelse om vi kommer in till jobbet med ett leende eller inte? Ja, det har det. Emma Seppälä, doktor i psykologi  och författare till boken ”Lev lyckligare”, har forskat på hur vi påverkas av våra kollegers humör. Det lite överraskande med hennes nya forskning är att den visar att du inte bara påverkar dina kolleger med ditt humör, du påverkar också människor i tre separata led bort.

Om jag skäller på min man på morgonen för att han har satt in tallrikarna fel i diskmaskinen – då blir inte bara min man deppig, utan även hans chefs barn! Och de stackarna har ju verkligen inte gjort mig något ont. 

När man inser det där så blir man lite snällare mot sin partner och dem man har runt omkring sig, jag lovar. Att ta hand om sig själv så att man kan komma in och vara glad på jobbet på morgonen är inte en egotripp. Tvärtom, menar Emma Seppälä. Detta är bara en seglivad myt, speciellt utbredd bland kvinnor. Vi kvinnor har svårt att prioritera vårt eget välmående. Vi tror att vi gör det på bekostnad av andra. 

– Men att se till att vi själva mår bättre är en ren och skär samhällsinsats, sade Emma Seppälä vid ett samtal under Bokmässan i Göteborg i höstas.

Hon inser att allt det här med att lycka smittar kan låta flummigt och glättigt amerikanskt, men förklarar tydligt hur hon menar:

– Vi har alla mött den där personen som kan lyfta en hel arbetsgrupp. Bara genom att komma in i rummet så höjer hon eller han stämningen. En sådan person får människor att skratta, hon får alla att må bättre, känna sig lättare, gladare. 

Så hur mår vi bättre? Förvånansvärt många av oss behöver faktiskt bara få sova. Andra behöver träna för att stressa av. Vissa av oss kanske måste ha hjälp att prioritera bort lite grejer ur vardagspusslet. Allt behöver inte göras nu. Tallrikarna kanske inte måste sitta rätt i diskmaskinen.

Ett ganska enkelt trick att må bättre ganska snabbt är annars att ge komplimanger och göra schysta små saker för våra kolleger. När vi gör vänliga saker mot andra så stressar vi automatiskt av och mår genast bättre. 

Det behöver inte vara några stora komplicerade saker. Det räcker fint med att bjussa på ett leende, säga tack, hålla upp dörren för den som kommer efter. Hämta kaffe till någon som har en liten dipp. Små gester som betyder så oerhört mycket för att göra dagen lite bättre för någon annan. Och som smittar av sig i tre led bort.

 

PS: Jag har en ny podcast som handlar om att ha roligt på jobbet: ”Ledande frågor med Hillevi Wahl”. Lyssna gärna!

Detta är en krönika. Det betyder att åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentarer

Har varit medlem i kommunal sedan 1988 och har märkt att reportagen i tidningen till 90%
handlar om kvinnliga arbetsförhållanden. Hur länge ska underbetalda mansyrke leva i skuggan
av underbetalda kvinnoyrke! Jobbar som anläggare och har 5000kr i mån mindre än de privata kollegerna!
De kollegerna som slutar kan inte ersättas eftersom inga vill jobba för den lönen som AG erbjuder,vilket
innebär tyngre arbete för de som är kvar. Lyft gärna fram de manliga arbetsförhållanden också!

Det behövs också säga till kollegor som kommer sjuka till jobbet, STANNA HEMMA, jag är väldigt less på de som kommer sjuka, och säger, JAG har inte råd att vara hemma, men vad de glömmer, det jag brukar svara, JAG har inte hellre råd att vara hemma, att smitta en hel avdelning, även de gamla och svaga i mitt fall, är horribelt.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-05-25. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.