I dagarna sänds ett brev ut till 26 000 arbetsgivare med information om kampanjen mot stress. Bland dessa kommer 2 000 arbetsplatser att informeras om att de ska inspekteras under vecka 41–43 i oktober.

Den 24 oktober redovisas resultatet på Nalen i Stockholm vid arbetsmiljöriksdagen, som ordnas av arbetsmiljöverket som en avslutning på kampanjen.

Den är en del av EU:s arbete för ett hälsosamt arbetsliv. Temat för år 2014-2015 är ”Friska arbetsplatser förebygger stress.” På EU-nivå informeras om riskerna med stress. Arbetsmiljöverket går ett steg längre genom att inspektera och ställa krav ute på arbetsplatserna.

Projektledare Britt–Marie Henriksson säger att de fyra branscher som har valts ut är kända för att ha problem med stress på grund av psykosociala risker, arbetsrelaterade sjukdomar och skador.

– Psykosociala risker kan röra sig om hot och våld eller konflikter på arbetsplatsen med kollegor och överordnade. Skador och sjukdomar kan uppstå på grund av arbetsrelaterad stress till följd av brister i organisationen, säger Britt–Marie Henriksson.

En faktor för en stressig arbetsmiljö kan vara hög personalomsättning. Den punkten finns med i det informationsmaterial ”Förebygg arbetsrelaterad stress” som finns att ladda ned från arbetsmiljöverkets hemsida.

Där finns också en webbutbildning om bland annat symptom på stress, som sömnproblem, lättretlighet och muskelsmärta. På kampanjsidan finns även ett verktyg för att skatta hur stor stressen är på den egna arbetsplatsen.

Britt-Marie Henriksson säger att alla arbetsplatser, även de som inte inspekteras av arbetsmiljöverket, ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete för att bland annat förebygga arbetsrelaterad stress.

– Det är viktigt att komma ihåg att arbetsrelaterad stress handlar om brister i arbetsorganisationen, inte fel hos den enskilde personen, understryker hon.