I KA-ledaren ”Tombolaschema – ingen höjdare” slår chefredaktör Susanna Lundell in öppna dörrar när hon påpekar att bussförare borde få vara med och påverka sin arbetstid. Denna möjlighet har funnits hos Keolis sedan 2008. Tidsökning infördes i samverkan med Kommunal, efter det att deras egen enkät visat att 96 procent av medlemmarna ville kunna påverka arbetstidsförläggningen. Syftet med tidsökningen är alltså att öka möjligheten för medarbetarna att påverka sin arbetstid, förenkla familjeliv och göra yrket mer attraktivt.

Vid den senaste tidsökningen i Stockholm fick mellan 80 och 97 procent av förarna som tidsöker sitt första- eller andrahandsval, snittet var 90 procent.  Det går med andra ord inte att tala om något lotteri. Endast någon eller några få procent får ett val som de inte har sökt. Den vanligaste orsaken till det är att föraren inte tagit hänsyn till reglerna för dygns- och veckovila i sin sökning. Vi ser även att få förare använder sin rätt till att ”flagga” dagar som garanterar att medarbetaren ska kunna gå på ett bokat läkarbesök eller fritidsaktivitet. Här behöver vi öka kunskapen hos våra förare om hur man söker och vad som styr utfallet så att fler blir nöjda.

Under året kommer vi utöka tidsökningen så att fler medarbetare ska kunna påverka sin arbetstid. De stora vinnarna blir bland annat småbarnsföräldrar som nu kan få ett schema som faktiskt fungerar med deras livssituation. Idag kan det ta upp till 25 år att få ett fast schema på vissa depåer. Det är inte rimligt att man ska vänta så länge för att kunna välja ett arbetspass. Vi är fullt medvetna om att förändringen inte uppskattas av alla. Om du har haft privilegiet att få välja först kan det uppfattas som en försämring. Men i grunden handlar det om att ge alla en ärlig chans att vara delaktiga och påverka sin arbetstid.

 

Alexis Kahlmann,
affärsområdeschef Keolis Stockholm