Jann Lipka/Keolis
Alexis Kahlmann. Foto: Jann Lipka/Keolis

Keolis: Busscheman inget lotteri!

|Bussförarnas schema är inte något lotteri. Endast någon eller några få procent får ett val som de inte har sökt. Den nya modellen infördes i samverkan med Kommunal eftersom medlemmarna ville kunna påverka sin arbetstid, skriver Alexis Kahlmann, Keolis i en replik.

I KA-ledaren ”Tombolaschema – ingen höjdare” slår chefredaktör Susanna Lundell in öppna dörrar när hon påpekar att bussförare borde få vara med och påverka sin arbetstid. Denna möjlighet har funnits hos Keolis sedan 2008. Tidsökning infördes i samverkan med Kommunal, efter det att deras egen enkät visat att 96 procent av medlemmarna ville kunna påverka arbetstidsförläggningen. Syftet med tidsökningen är alltså att öka möjligheten för medarbetarna att påverka sin arbetstid, förenkla familjeliv och göra yrket mer attraktivt.

Vid den senaste tidsökningen i Stockholm fick mellan 80 och 97 procent av förarna som tidsöker sitt första- eller andrahandsval, snittet var 90 procent.  Det går med andra ord inte att tala om något lotteri. Endast någon eller några få procent får ett val som de inte har sökt. Den vanligaste orsaken till det är att föraren inte tagit hänsyn till reglerna för dygns- och veckovila i sin sökning. Vi ser även att få förare använder sin rätt till att ”flagga” dagar som garanterar att medarbetaren ska kunna gå på ett bokat läkarbesök eller fritidsaktivitet. Här behöver vi öka kunskapen hos våra förare om hur man söker och vad som styr utfallet så att fler blir nöjda.

Under året kommer vi utöka tidsökningen så att fler medarbetare ska kunna påverka sin arbetstid. De stora vinnarna blir bland annat småbarnsföräldrar som nu kan få ett schema som faktiskt fungerar med deras livssituation. Idag kan det ta upp till 25 år att få ett fast schema på vissa depåer. Det är inte rimligt att man ska vänta så länge för att kunna välja ett arbetspass. Vi är fullt medvetna om att förändringen inte uppskattas av alla. Om du har haft privilegiet att få välja först kan det uppfattas som en försämring. Men i grunden handlar det om att ge alla en ärlig chans att vara delaktiga och påverka sin arbetstid.

 

Alexis Kahlmann,
affärsområdeschef Keolis Stockholm

Kommentarer

Det tar inte 25 år att få fasta tjänster. Om man nu inte har bara 10 % fasta tjänster på garaget.
Att säga att nästan 100 % av bussförarna är nöjda, ja då har man inte varit ute i garagen och sett mötena när 100-tals förare kokar av ilska över försämringarna. Varför tror ni bussförare inte ska slåss mot försämringarna utan tacksamt ta emot piskslagen? Är det en naturlag som säger att bussförare ska hålla käften och inte försöka få ett bättre liv? Att vi bussförare bara ska jämföra oss med de som har det ändå sämre och inte med de som har det bättre? Ni har för många förutfattade meningar och myter ni tror på om bussförare, det är ert stora problem.
Alla förare vill absolut inte jobba UT, som en del tycks tro. När vi hade många fasta tjänster så gick alla grupper åt på sökningen. Ja det finns de som inte vill vakna klockan 3 på morgonen utan vill bara jobba kväll. Andra vill ha delade tjänster, så de kan åka hem och rasta hunden eller träna mitt på dagen. Även natt-tjänster är populära, till och med av de som kört i 40 år. Till och med folk som vill jobba helger.
Alla är vi olika och har olika önskemål, men med tidsökning ska alla behandlas lika, med att man ska få helt olika jobb varje dag? Företagsledningen sitter allt för långt från den dagliga verkligheten. Och det är här pudelns kärna ligger!
Det är så märkligt att naturvetenskapen inte kan lära företagsekonomerna något. Men jag försöker än en gång få er att förstå, fasta arbetstider är bra för hälsan, vetenskapen säger klart och tydligt att regelbundna tider med mat och sömn gör att man inte dör i förtid.
Vi har alltså i ena vågskålen förarna hälsa, och i den andra vågskålen företagets vinstintresse. Vem vinner tror ni?
Men det företaget tjänar in på gungorna förlorar de på karusellen. Bussbranschen biter sig själva i svansen, binder ris för egen rygg, osv. Försök få tag i nya bussförare i den mängd som är nödvändig när inte en enda bussförare ni redan har är nöjd. Personalen är den bästa reklampelaren när det gäller nyrekrytering, har ni inte fattat det?
Ingen ska tro att bussföretagen nu ser till personalens bästa i första hand, ens i andra eller tredje, utan det är helt och hållet pengarna som styr. Upphandlingen går ut på att lägga ett lägsta anbud för att vinna trafiken på 8-10 år, sedan ska man med alla medel veva in vinsten ändå. På personalens bekostnad, något annat går inte?
Så, för sista gången fatta nu detta, utan bussföraren stannar bussen.

Jag är snart 60 - jag anpassar mig efter jobbet, inte tvärt om. Inga problem med tidiga morgnar, inga problem med sena kvällar - upplever båda. Och även helger, stora sådana ibland! Detta som ansvarig för trafik men även ute i trafiken.
Funderade att söka som chef i Umeå men såg att det fanns fel inställning till arbetet från anställda - problemet att ta till sig nya idéer är inte så svårt men att släppa de gamla är svårare. Som chef i Umeå skulle jag lova att "Bussförare i Umeå" hade fått uppleva livet, inte sina fanatiska tankar. Det kan mina kompisar skriva under på - t ex ett schema som innebar ledig från 10.00 torsdag till måndag 17;00 måndag. Förutsättningen var så på den platsen. Men "Bussförare i Umeå" är fanatiker - en som varken medarbetare eller chef vill ha på sin arbetsplats? Verksamhet kommer aldrig att utvecklas om man är så inskränkt.......

Jag tar det som en komplimang att du inte sökte jobbet som chef i Umeå. Det visar på att vi fortfarande har en stark koll på hur arbetsmiljön ska se ut så att så många som möjligt får ett schema som dom trivs med. Chefer som vill ha vilda västern göre sig icke besvär i Umeå och dom som försökt har fått sluta.

Hur förenklar man familjelivet om det råder tombolaschema? Har Kelos tagit hänsyn till att ju äldre man blir så vaknar fler tidigt. En chaufför som vaknar tidigt men som fått en tjänst som börjar 14.00 och sträcker sig till 24,00 är mycket trött och trafikfarlig redan vid 17 tiden. Den chauffören vaknade vid 5 tiden på morgonen men ska köra till midnatt. VTI varnade för några år sedan om hur trötta vi bussförare är. Vi håller oss vakna med att käka godis och dricka energidrycker och en hel del kaffe. Varför måste det vara så att de som är tvungen att vara trafiksäkra alltid ska ha de sämsta förutsättningarna? Varför protesterar Keolis förarna? Dom om några borde väl veta hur verkligheten och förutsättningarna egentligen ser ut. Varför vill inga unga vill satsa på bussföraryrket? Keolis fattar inte att äldre förare slås ut eller tvingas sjukskriva sig om man inför blandscheman. Då står Keolis med lika stor bussförarbrist i alla fall. Kom det ihåg! Det är de äldre och i många fall pensionärer som håller upp den anskrämliga busstrafik som fortfarande går att hålla igång. Annars måste man ställa in turer eftersom det inte finns några bussförare. Keolis borde fråga sig själva varför man numera måste betala körkortet till dem som ska köra buss. Jag tycker att Keolis tidssökning suger och jag är glad över att jag fortfarande jobbar på ett bussbolag som erbjuder schemasökning efter arbetsår. Det Keolis gör är att tränga förarna. Lägga allt ansvar på förarna. Och till sist vill jag säga. Alexis påstår att medlemmarna ville kunna påverka arbetstidsförläggningen. Ja medlemmarna ville kunna påverka så det inte blev blandscheman ja. Här har Alexis missförstått vad bussförarna egentligen ville.

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2017-03-24. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.