Keolis har medgivit att de har åldersdiskriminerat tre förare, två bussförare samt en färdtjänst– och sjukreseförare. De fick sluta sina fasta anställningar när de fyllt 67 år för att sedan anlitas som behovsanställda. Men efter tre år blev det stopp.

Keolis ålderspolicy säger att ingen förare får köra sedan de fyllt 70 år. Bolaget motiverar detta med hänsyn till trafiksäkerheten och att detta försvarar åldersdiskrimineringen.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, håller inte med och stämde Keolis inför Arbetsdomstolen (läs mer här).

DO hänvisar till forskning om trafiksäkerhet som visar att det inte är åldern i sig som avgör hur bra eller säker en förare är. Detta även om det är så att med stigande ålder avtar förmågor som reaktionssnabbhet och annat. Men hur snabbt detta går varierar från person till person.

Arbetsdomstolen håller med DO och hänvisar bland annat till EU–rätten som slår fast att denna typ av åldersdiskriminering inte är tillåten.

Ola Sandh är en av de tre förarna. Han mycket nöjd med AD-domen.

– Den är bra för mig, men framför allt för alla andra som är på väg att bli 70 år. Det gäller inte bara bussförare, säger han.

De tre förarna får 40 000 kronor var i skadestånd, ett belopp som är lägre än vad Arbetsdomstolen normalt utdömer i diskrimineringsmål. Enligt Arbetsdomstolen beror detta på att förarna var behovsanställda och därmed inte oavsett ålder garanterade att få fortsätta köra, samt att de hade sin pension att leva på när de inte hade lön från Keolis.

De två bussförarna arbetar i dag för Nobina som inte tillämpar någon 70-årsgräns för tidsbegränsade anställningar.

I ett pressmeddelande beklagar Keolis förhandlingschef, Ulrika Egervall, domen i Arbetsdomstolen.

– Tyvärr fråntar domen Keolis och andra företag i branschen rätten att själva ta ansvar för sitt trafiksäkerhetsarbete, säger hon i pressmeddelandet.