Det var i maj förra året som han slutade. Samma månad som han skulle fylla 70 år. Då hade han kört buss i Gubbängen i södra Stockholm i många år. Ett arbete han gillar så pass mycket att han under en lång period dubbelarbetade.

– Jag har jobbat som åklagare i 40 år men kört buss varannan helg. Min pappa hade ett åkeri och egentligen ville jag väl köra lastbil men det var svårare att kombinera.

När Ola Sandh fick sluta på åklagarkammaren vid 67, började han köra mer buss för Keolis i form av en behovsanställning. Men vid 70 var det stopp. Ola Sandh som är medlem i Kommunal kontaktade sektionen och fick beskedet att målet inte gick att driva. Då vände han sig till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu stämmer Keolis i Arbetsdomstolen.

Varför valde Kommunal att inte driva det här?

– Jag vet inte hur det ser ut för just de personerna. Men generellt kan sägas att om det inte finns ett anställningsförhållande eller löfte om arbete, så anlitar arbetsgivaren vem de vill oavsett ålder. Då har ingen möjlighet att driva det, säger Yvonne Chevallerau ombudsman på avdelning Stockholm men tillägger att hon har ett gäng andra ärenden med bussförare som liksom Ola Sandh också fått sluta vid 70.

– De har ett långsiktigt anställningsförhållande som finns definierat på ett avtal och då har vi något att haka upp det på. Nu väntar vi in DO:s fall som kan bli en praxis för hur vi ska agera för medlemmar som är äldre.

AD har tidigare fällt arbetsgivare i ett fåtal fall av ådersdiskriminering. Det har bland annat gällt kabinpersonal vid flygbolaget SAS som sades upp när de fyllde 60. Det unika med bussfallet är att arbetsgivaren satt en generell övre åldergräns på 70 år, när de anställda inte längre får förlängt kontrakt.

– Man ska inte per automatik kunna bli helt utesluten från arbetsmarkanden efter en viss ålder, säger Marie Nordström, jurist som driver frågan på Diskrimineringsombudsmannen, DO.

Keolis argumenterar att forskning visar att äldre är får försämrad hörsel, syn och reaktionsförmåga.

– Vi har inte den här gränsen för att ålderdiskriminera en person utan det är helt och hållet en säkerhetsfråga för oss, säger Cecilia Jerneheim, personalchef på Keolis.

DO menar att kronologisk ålder är ett alltför trubbigt verktyg när det gäller trafiksäkerhet.

– En 55-åring kan vara en lika god förare som en 75-åring och därför är det mer relevant med individuella hälsoprövningar, säger Marie Nordström.

När en anställd fyller 67 år, har arbetsgivare laglig rätt att avsluta en anställning. Men den regeln gäller bara fast anställda.

Så en fast anställd får man åldersdiskriminera men inte en visstidare?

– Ja så kan man uttrycka det. Det finns ett sådant ”fönster” när arbetstagaren fyller 67 år enligt lagen om anställningsskydd, LAS. Men den som fortsätter sin anställning efter 67 år omfattas på nytt av ett visst anställningsskydd enligt LAS. Och den aktuella situationen ska prövas mot åldersdiskrimineringsförbudet, säger Marie Nordström.

I dag jobbar Ola Sandh för Nobina i Tyresö.

– De har inte samma regel där. Jag vill inte sluta jobba helt och hållet för jag vill ha något att göra. Men det blev besvärligt när jag fick byta från Gubbängen, du vet jag har i hela mitt liv varit på samma ställe.

Rättegången startar i april

Huvudförhandling hålls i Arbetsdomstolen den 28 april. Målet gäller två bussförare som varit anställda av Keolis samt en färdtjänst- och sjukreseförare som varit anställd av ett bolag i Keoliskoncernen. Ytterligare tre före detta Keolisanställda har anmält sin arbetsgivare till DO i samma ärende. DO kräver att Keolis betalar bussförarna 100 000 kronor vardera i diskrimineringsersättning. Dom kan dröja några månader.

Krävs läkarintyg efter 45

Efter 67 erbjuds bussförare på Keolis enbart behovsanställning. När de fyllt 70 år förlängs inte kontraktet. Personer som jobbar i garaget eller med administration får däremot jobba kvar efter 70, enligt Cecilia Jerneheim, personalchef på Keolis. Lagen kräver att yrkesförare efter 45 måste genomgå en trafikmedicinsk undersökning vart femte år. Keolis har en intern rutin att undersökningen görs varje år för anställda över 65 år. Av Keolis totalt 6300 anställda är 280 personer över 67 år. De bussförare som nu DO företräder hade genomgått och klarat läkarundersökningen.