Avtalet mellan KFS och Kommunal följer industrins märke och gäller i ett år. I snitt ger avtalet 566 kronor mer i månaden, men pengarna ska fördelas i individuell lönesättning utan garanti om löneökning eller hur stor den ska vara.

Per Svensson säger att Kommunal hade flera yrkanden om bättre villkor, bland annat längre dygnsvila, befattningslöner och högre OB-ersättning under helger.

– Vi var beredda att diskutera byten i avtalen för att få igenom våra krav. Men vi blev aldrig överens med arbetsgivaren om prislappen.

Kommunal föreslog en gemensam arbetsgrupp som skulle titta på frågan om befattningslöner. Men även det sa arbetsgivaren nej till.

– Det är också svårt för en sådan grupp att hinna uträtta något under så kort avtalsperiod som bara ett år, säger Per Svensson.

Nu inleds förberedelserna inför nästa års avtalsrörelse. Förbundsstyrelsen har redan beslutat att avtalskraven i år tas med till förhandlingarna som inleds i augusti 2017.

Redan i höst blir det möjligt för medlemmarna att också lämna in förslag på nya avtalskrav.

– Förbundsstyrelsen har även beslutat att årets förhandlingsdelegation sitter kvar under nästa års avtalsrörelse säger Per Svensson.

KFS-avtalet berör 3 000-4 000 medlemmar i kommunala trafikföretag i Borås, Skellefteå, Luleå, Västerås, Uddevalla, Uppsala samt Göteborg.