– Jag förstår att de som drabbas känner sig utsatta och tappar sugen. En av orsakerna till att det är så här är att upphandlingarna är kortare där än i exempelvis bussbranschen. Min bild är också att arbetsgivarna varslar inför varje ny upphandling innan de vet om de får behålla kontraktet, säger Lars Fischer, ombudsman på Kommunal och ansvarig för städbranschen.

 

LÄS OCKSÅ: Städare lever med ständigt varselhot

 

Han menar att det finns saker som Kommunal kan göra för att förändra det.

– Vi kan påverka politiskt för att få upphandlingarna att gälla längre period­er. Det skulle skapa en större trygghet. Sedan skulle det vara bra att få till att personal tas över av det nya företaget i fler fall.

Det sista tycker han fungerar dåligt.

– Det finns en tendens att arbets­givarna inte vill ta över personal i dag. Jag förstår inte det, när det finns personal som kan lokalerna och är utbildad. Det är inte seriöst i mina ögon.

När det handlat om otrygghet i jobbet tid­igare har det handlat mest om visstidsanställningar och delade turer.  Är det här en fråga ni glömt bort?

– Jag delar inte den bilden. Det kanske inte har hörts så mycket, men vi jobbar med den mot arbetsgivarna. Det är därför vi anställt en jurist, men vi har börjat mot bussbranschen.

 

LÄS OCKSÅ: Få vågar berätta – rädda att få sparken

 

När det gäller bussförarna har Kommunal fått till upphandlingar med krav på att personal ska tas över. Kommer ni att jobba för att ge städarna samma sak?

– Absolut. Det ligger i pipeline. Vi har inget datum än, men det har vi tänkt.

Varselsiffrorna som Arbetsförmedlingen tagit fram gäller alla städare, inte bara de som tillhör Kommunal. Borde ni samarbeta med andra förbund i den här frågan?

– Absolut, vi slåss inte alltid på samma marknad men det här problemet har vi gemensamt.