Owe Halvors.

Det var sommaren 2010 som en ambulanssjuksköterska somnade vid ratten efter nästan 23 timmar i tjänst och ambulansen han körde krockade. Både han och kollegan bak i bilen skadades. Västra Götalands läns landsting stämdes för arbetsmiljöbrott vid Göteborgs tingsrätt, men när rätten i dag kom med sitt domslut friades landstinget helt eftersom ambulanssjukvård inte är en näringsverksamhet och att företagsböter därför inte kan utdömas.

– Det är ju fortfarande så att det är ett arbetsmiljöproblem. Ställ det i relation till att du har en kirurg som står och opererar i 23 timmar på ett sjukhus och så kommer du in skadad i den 23:e timmen när han vibrerar med sin skalpell som en mandolinspelare i Italien, säger Owe Halvors.

Han pekar också på den ökade arbetsbördan i ambulanssjukvården.

– Det ligger hela tiden larm på larm. Att köra ett dygn i sträck kan då inte vara rätt enligt oss. Då får det arbetsmiljökonsekvenser, både för ambulanssjukvårdarna, patienterna och medtrafikanterna.

Samtidigt finns det ju ambulanssjukvårdare som vill jobba dygn?

– Det gör det naturligtvis, men vi måste titta på det rent arbetsmiljömässiga: Vad är bra för den som kör, den de ska vårda och medtrafikanterna? Då ser Kommunal inte att dygn är något att föredra.