Den 2 juni gick LO–förbundet Seko ut i strejk inom Veolias spårtrafik som omfattar Öresundstågen och Snälltåget Malmö–Stockholm.

Kommunal ger Seko sitt fulla stöd. Lenita Granlund säger att konflikten handlar om det som är en av Kommunals viktigaste frågor, trygghet i anställningen med heltid som norm.

– Företaget Veolias krav om otryggare anställningar går på tvärs med vad vi kämpar för inom våra områden. Hur det går för Seko i denna konflikt kan påverka hur det går för oss att stärka anställningstryggheten för våra medlemmar i framtiden, fortsätter hon.

Bakgrunden till konflikten är att Veolia varslade 252 tågvärdar och lokförare om uppsägning. Dessa erbjuds att söka sina jobb igen men till sämre villkor än i dag. Veolia vill ha färre fast anställda, fler anställda på deltid och vid behov fylla på med timanställda.

Seko motiverar strejken med att förbundet inte kan acceptera att villkorsdumping får fotfäste inom järnvägsbranschen.

– Ena stunden är du heltidsanställd, sedan blir du uppsagd och erbjuds i stället en otrygg timanställning i samma företag. Med den modell Veolia lanserat, måste du vakta telefonen samtidigt som du måsta söka andra jobb för att klara din försörjning, säger förbundsordförande Janne Rudén i ett uttalande.

Veolia får stöd av sin arbetsgivareorganisation Almega och Svenskt Näringsliv. De förklarar att Sekos krav inkräktar på den heliga arbetsledningsrätten som handlar om att arbetsgivare ensidigt ska ha rätt att besluta om vilka anställnings– och anlitandeformer som ska gälla i ett företag.

Men Kommunal stöder Seko till hundra procent.

– Vi kan inte utesluta att vi tvingas ta till en liknande konflikt i framtiden för att hävda vår anställningstrygghet. Vi är inte där ännu men vi vet inte vad som händer framöver, säger Lenita Granlund.