Linn Ejdersand/arkiv
Bussförare. Foto: Linn Ejdersand/arkiv

Krav: Högre lön för erfarna bussförare

|Avtalskraven för bussförare i privata bolag är nu överlämnade. Liksom tidigare kräver Kommunal kortare arbetstid. Nytt är kravet om ett extra lönesteg för dem som har jobbat länge.
Arbetsgivarna vill ha flexiblare arbetstidsregler och förbud mot sympatistrejker.

I september inleds förhandlingarna om ett nytt bussbranschavtal med de privata arbetsgivarna i Sveriges Bussföretag.

Parterna har redan nu överlämnat avtalskraven till varandra. Och mycket känns igen från tidigare år. Mycket handlar om arbetstiden.

Kommunal vill bland annat ha kortare ramtid, längre dygnsvila och att förare börjar och slutar på samma plats.

Arbetsgivarna vill ha flexiblare regler för när raster ska tas ut och att rasten tas bort från uppräkningstiden. Dessutom vill de kunna göra individuella överenskommelser om arbetstidens förläggning om fridagar, raster, pauser och ramtid.

När det gäller löner vill Kommunal ha en sjätte högre löneklass för dem som har arbetat mer än åtta år.

Arbetsgivarna kräver absolut fredsplikt med förbud till sympatiåtgärder inom bussbranschen när Kommunal eller andra förbund är i konflikt inom andra avtalsområden.

Kommentarer

Sagan handlar om facket som går till en arbetsgivaren med ett avtalsförslag för att få ett bättre avtal. Arbetsgivaren berättar att det blir färdig på lördag. På lördagen återkommer facket. Arbetsgivaren säger att "det bidde inget avtal. Det bidde ett löfte till nästa år" Arbetsgivaren säger att de blir färdiga på lördag. De kommande lördagarna upprepas samma scen; arbetsgivaren berättar att det kommer bli ett allt mindre avtal: först ett bra avtal, sedan ett tomt löfte, därefter ingenting och till slut ett motkrav om återtagande av gamla saker vi fått i tidigare avtal...
Kanske är jag pessimistisk nu? Eller realistisk? Jag ropar inte hej förrän ett rikligt avtal har rotts iland i höst...

Klart att förare som kört buss många år ska betydligt högre lön än de som bara har påbörjat sin yrkesutövning och endast fått tillåtelse att framföra fordonet, ta emot kunder, osv på egen hand.

Bara några få i branschen verkar fatta...., att det tar 10, 20 kanske 30 år att bli en riktigt bra bussförare ! .... med möjlighet att på ett bra sätt hantera skarpa situationer i trafiken, med kunder, och med sig själv i det stressflöde bussförarna dagligen utsätt för. .... och bakgrunden är att det tar många, många års praktiserade ute i trafiken för att få möjlighet att praktisera och inventera de otal tillbudssituationer som kan uppstå, det är det som gör att det kanske tar upp emot 30 år att bli en fullfjättrad bussförare !

Något som branschen inte har uppmärksammat ! En kostnadsrelation där gamla erfarna bussförare är synnerligen prisbilliga, och borde gynnas av arbetsgivare, i stället för som det är nu, paradoxalt betraktas som en belastning för företag och ekonomi.....

Visst, det går säkert att sätta en schimpans eller vem som helst bakom en bussratt , men frågan är kan denne verkligen köra buss i ordets rätta bemärkelse ? Hur långt hinner bussen rulla innan till exempel någon fuktionshindrad har gjort sig illa i bussen efter en hård inbromsning ? .... eller hur många minuter hinner det gå innan bussföraren i fråga börjar kosta pengar, enorma pengar......, mot vad det skulle ha kostat om en förare som kört 30 år i stället hade orkat jobba kvar, och vid tillbudstillfället satt bakom ratten när den svårbedömda situationen uppstod ?

Kanske någon anser att det inte kan ta så lång tid som upp mot 30 år att bli en fullfjättrad bussförare ? Ta då och se till fakta, verkligheten och vad statistiken säger, så byter du troligen snabbt uppfattning !

/ Perka


/ Perka

Jag vill att man skall börja och sluta på samma depå,och inte som jag läste kraven i kommunalaren i närheten.Kravet skall vara glasklart utan kryphål.

Sen borde Kommunal ifrågasätta de privata bussbolagens värderingar och policyer. I dessa skryter man gärna om hur säkra förare man har. Hur man prioriterar säkerheten framförallt. Jag anser det är falsk marknadsföring till kunderna och beställarna. Folk flyr yrket om de kan. De som måste stanna kvar av ekonomiska eller åldersskäl tvingas köra med scheman som gör dem trötta och stundom livsfarliga i trafiken. Här måste bussbranschavtalet förändras radikalt om vi vill ha trafiksäkra busschaufförer ute på vägarna.

Jag vill ha tillbaka 30 semesterdagar när man passerat 40. Arbetstidsförkortningen på ynka 3 dagar per år kan man ta bort bara vi får tillbaka våra semesterdagar. Sedan borde det vara förbjudet med 40 timmars arbetsvecka som vissa bussbolag använder. 38,25 är smärtgränsen.

Och nu till något helt annat men mycket viktigt som glöms bort
En sak som är återkommande och som är ett stort problem är ordentliga toaletter åt förarna Som det nu är ska entreprenören bussbolaget stå för uppförandet av toaletter på endhållplatserna Detta blir ett problem som går i långbänk Det kan ta flera år innan det kommer upp en toalett och i många fall är det en torrtoslett utan rinnande vatten att tvätta händerna med. Här borde istället huvudmannen Skånetrafiken Regiontrafiken stå för uppförandet eftersom det är de som bestämmer hur linjerna läggs upp. Ibland ändras endhållplatserna ofta och då behöver man flytta toaletten. Den kostnaden borde huvudmannen Regiontrafiken stå för Skötseln och underhållet kan sedan entreprenören stå för. Att kunna gå på en toalett borde stå högt på kraven. Speciellt för kvinnor De har ännu mer behov av det än vi män som de flesta förstår.
Mvh L-G Lyström

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-06-28.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.