Nytt avtalsbud analyseras nu

Bussarbetsgivarna har lämnat ett nytt bud till Kommunal.

-- Vi gör det för att få slut på allmänhetens lidande. Nu sitter jag med pennan i handen och väntar på att Kommunal vill skriva på, säger BuA:s vd Peter Jeppsson.

Kommunal ledning analyserar nu det nya budet.
Strax före klockan 16 kom ett nytt bud från BuA.
Det innehåller ett förslag om att ramtiden ska kortas till 13 timmar i ren stadstrafik men att den i övrig trafik också i fortsättningen ska vara 13,5 timmar.

– Kommunal vill ha ett konkurrensneutralt avtal med oss jämfört med det som har tecknats för de kommunala trafikbolagen. De kör ren stadstrafik. Med vårt nya bud blir avtalen konkurrensneutrala. För oss går 13 timmars ramtid att hantera i ren stadstrafik. Men kostnaderna blir för stora om det skulle införas i övrig trafik, säger Peter Jeppsson.
Dessutom innehåller budet en kompromiss om dygnsvilan. Den bygger på förslaget i medlarnas senaste bud som Kommunal sa nej till för ett par veckor sedan.

Enligt nuvarande avtal har arbetsgivaren rätt att vid tre tillfällen i veckan korta dygnsvilan från elva till nio timmar.
BuA föreslår nu att dygnsvilan får kortas med högst tre timmar per vecka och då med högst två timmar vid ett och samma tillfälle. Budet innehåller även 0,2 procent mer i löneökning jämfört med det tidigare budet.
– Nu erbjuder vi ett avtal som ger 10,4 procent plus kostnaderna för sänkt ramtid i ren stadstrafik, säger Peter Jeppsson.
Men Kommunal håller inte med om att det innebär så stora höjningar. Enligt förbundets sätt att räkna skulle avtalet vara värt 9,8 procent på 36 månader. Det ska jämföras med 7,93 procent på 22 månader som avtalet med de kommunala trafikföretagen ger.

BuA går även med på att
i avtalet skriva in att visstidsanställningar enligt LAS ska leda till fasta anställningar. Men arbetsgivaren går inte med på Kommunals krav att alla anställningsformer ska vara enligt LAS.
– Vi behöver ha behovsanställningarna kvar, säger Peter Jeppsson.
Bussföretagen i Stockholm förlorar tiotals miljoner varje dag på grund av strejken. På tisdag ska den utvidgas till Västerbotten. Men BuA gör nu ett försök utan medlare att få slut på konflikten.
– Vårt nya bud är inte förhandlingsbart. Kommunal har bara att säga ja eller nej. Men vi hoppas att de tar sitt ansvar. Nu tycks det bara vara vi som bryr oss om de svaga i samhället som lider på grund av att de inte ta kan ta bussen, säger Peter Jeppsson.

Någon tidsgräns för när BuA vill ha svar finns inte. Och det är oklart när Kommunals svar kommer.
– Budet har precis kommit till oss. Våra förhandlare går nu igenom det så får vi se vad som händer sedan, säger pressinformatören Serkan Köse.

Kommentarer

Tjena Peter! Du är när som helst välkommen på några härliga "busspass" under någon vecka. Bara för att kolla hur saker och ting verkligen fungerar utanför dessa "skrivbord".. 9 Timmar kan för många bli både 8, 7 och 6 timmar, beroende var folk bor. I förhållande till garaget!!
Ring mej! så bokar vi några dagar? Eller Passar det inte?

/Åkersberga Förare

...gärna mer, men inte mindre!

Hej! Vem i hela Svedala vill börja jobba igen efter 9 timmer? BuA:s vd Peter Jeppsson?? Skulle inte tro det!! 11 timmar or no deal!!!!!!!!!!
Keep on fighting..

BuA säger att allmänheten lider av denna strejk,även jag som bussförare gör det. Men jag undrar om dom inte lider mest av att se deras vinster krympa.
Det vi kämpar för att få en skälig lön för vårt arbete, en vettig arbetsmiljö.
Går man in och tittar på undersökningar som gjorts rörande bussföraryrket så vissar dessa på: otrygghet i arbetet(hot o våld)
Stress (hålla tider oavsett trafikmiljö)
Arbetstider (Delade tjänster långa uppehåll)
Och till sist den sociala biten ( livet vid sidan av arbetet dvs, fritiden).
På grund av lojalitet mot sina arbetsgivare och den resande allmänheten så visar sällan en bussförare hur det egentligen står till utan försöker gå alla tillmötes, vilket i slutändan drabbar honom själv.
Arbetsgivarna känner mycket väl till denna situation och många av dom följer inte ens sin egna policy vad gäller hur arbetet skall utföras.
Hade allmänheten visst hur det verkligen förhåller sig så tror jag med största sanolikhet att vi har deras stöd också. Våra arbetsförhållande påverkar ju de resandes säkerhet.
Så Kommunal stå på er, vi skall ha det vi begärt varken mer eller mindre.

Skulle jag tänka högt nu så lär det bli många
svordommar, men: En upprepning av att vi viker oss
igen som 1999? NEJ, NEJ, NEJ!! I längden så är det
i allas intressen att bussförarnas förhållanden inte
försämras. BuA gör rätt i att ta till sig detta intresse,
istället för att "mala på" om hur tufft allmänheten
har det och typ; "stackars alla människor som inte
kommer till jobbet, skolan, sjukhuset etc. stc.
Jeppson tror att allmänheten, p.g.a de han har att säga, skuldsätter Kommunal och dess bussförare!(?)!
Beklagligt nog Peter jeppson, har dina ord föga verkan i detta fall. Medvetenheten vad strejken handlar om och med det förståelsen breder ut sig
för varje dag som går. medans du skriver och säger ditt tycke får vi höra: "Kämpa på", "Det är inte lätt att ta sig till jobbet men vi förstår att ni vill ha bättre arb.förhållanden", "Hur går det med strejken", etc etc. Jag vill avsluta med följande: Peter, anta kommunals bud och få slut på strejken.

Jag hoppas verkligen att kommunal står på sig denna gång. Den förra strejken 1999 om kisspausarna blev ett svek från Kommunal. Jag tror att om man backar även denna gång så kommer folk att gå ur facket precis som bua vill. Men om man står på sig och visar att facket är starkt så kommer man att få nya medlemmar och ett ännu starkare fack i framtiden. Om man accepterar detta skambud som dök upp idag så har Kommunal tappat minst 1 medlem. Stå på er!!!

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2008-07-24 16:46

TIPSA OSS

Har du ett tips om något vi borde skriva om? Hör av dig!

Sidor