20-åriga Lia Paimo började som vårdbiträde på hemtjänstföretaget Lugn & Ro i Norrtälje 2013. Hon tyckte om själva arbetet – och drog in mycket pengar eftersom hon jobbade långt mer än heltid.

– Att jobba med klienterna var jättekul, det var jättefina människor. Men det blev ett helvetesjobb för att arbetsgivaren inte skötte det, säger Lia Paimo.

Julhelgen 2013 befann sig Lia i Skellefteå när hon fick åka akut till sjukhuset med njurbäckeninflammation. ”Ta flyget hem”, var chefens svar när hon ringde och sjukanmälde sig.

– Så jag tog flyget hem, för jag ville inte få sparken från mitt jobb. Sen fick jag jobba de dagarna med feber varenda dag.

Enligt Lia och pojkvännen Jonatan Andersson, som också jobbat på Lugn & Ro, var det de anställdas ansvar att fixa en ersättare om de var sjuka. Lyckades inte det fick man jobba ändå.

Lia jobbade 3-4 dagar i veckan – men väldigt många timmar i sträck. Det var slitigt, men pengarna lockade. Efter ett tag blev hon erbjuden att bli egen företagare och fakturera Lugn & Ro i stället.

– De sa att det var för att komma runt lagstiftningen, så att jag skulle kunna jobba så mycket, säger Lia.

Jonatan Andersson började på Lugn & Ro några månader efter Lia. Inte heller han har någon vårdutbildning. Enligt flera som KA har pratat med består hemtjänstpersonalen nästan uteslutande av outbildad personal i 20-årsåldern utan erfarenhet.

– Undersköterskor fanns ju inte utan det var vårdbiträden som man plockade från gatan eftersom det skulle kosta för mycket med undersköterskor, säger en sjuksköterska som tidigare har arbetat på Lugn & Ro.

Både Jonatan och Lia säger att de har gett medicin till brukare utan att ha delegering från sjuksköterska, på order av sin chef.

KA har pratat med flera sjuksköterskor som tidigare arbetat på Lugn & Ro, som också berättar att de kände sig pressade av företagets ledning att ge delegering till personal som de inte kände.

– Jag hade ingen aning om vad de hade för kompetens men jag hade inget val, jag var tvungen att lämna ut min legitimation. Verksamhetschefen sa att jag skulle lita på att hon anställde kompetent personal. Det är klart att det inte kändes bra, säger en sjuksköterska som vill vara anonym.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ser allvarligt på uppgifterna om medicinhanteringen.

– Utför man uppgifter som på något sätt riskerar individens hälsotillstånd, så ger man ju inte den vården som är säker, säger Anders Alexandersson som är jurist på IVO.

Efter att KA ställt frågor till IVO valde de att inleda en tillsyn av Lugn & Ro, där de har bett företaget yttra sig om uppgifterna.

Samtliga som KA har varit i kontakt med har fått problem när de ska sluta på företaget. Då har Lugn & Ro inte velat betala ut sådant som övertidsersättning och semesterlön.

– De påstod att jag inte hade jobbat någon övertid, säger en före detta anställd.

Personalen på Lugn & Ro får enbart betalt för tiden de är inloggade hos kunderna. Utöver det läggs en procentsats på lönen för att kompensera för tiden mellan kunderna – men det räcker inte, enligt de som KA har pratat med.

– Dessutom var det omöjligt att förstå hur de hade beräknat lönen. Den där procentsatsen var olika beroende på hur mycket kringtid man haft, säger Lia Paimo.

Kommunal i Norrtälje kallar Lugn & Ro:s lönesystem ”omöjligt” att förstå sig på. Sektionen har nåtts av kritiken mot företaget.

– Många av de som arbetat på Lugn & Ro har hört av sig till oss. Men det är väldigt svårt för oss att bevisa. Och vi bör ha medlemmar som törs tala om det här under sin anställningstid, inte efter, säger Ann-Charlottew Svenander, ordförande för Kommunal i Norrtälje.

Lugn & Ro har runt 100 hemtjänstkunder i Norrtälje kommun. Dessutom bedriver de hemsjukvård och har en husläkarmottagning.