Linn Ejdersand
Bussförare. Foto: Linn Ejdersand

Regler för körtider oroar Kommunal

|Kommunal och bussarbetsgivarna kräver gemensamt att tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna ses över.
– Som reglerna nu tillämpas kan våra medlemmar komma i kläm för enkla misstag med körjournalerna. Det är inte rimligt, säger Johan Ingelskog som är enhetschef på Kommunal.

I ett gemensamt brev till Transportstyrelsen från Kommunal och Sveriges Bussföretag framför de sin oro över tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna får för den svenska bussbranschen.

Enkla misstag kan straffas orimligt hårt, som att förarna missar att använda sitt färdskrivarkort vid flytt av bussen inom depåområdet för service eller tankning.

– Bussföretagen riskerar att bli med sitt kontrakt för upphandlad kollektivtrafik vilket i sin tur drabbar våra medlemmar i företaget.

Även om företaget kan drabbas så är förarna personligen ansvariga för att deras uppgifter i färdskrivarna är korrekta.

Johan Ingelskog vill inte svara på om han känner till om någon förare har råkat illa ut på grund av slarv med färdskrivarkorten.

– Det är inget vi vill spekulera i nu, säger han.

Kör- och vilotidsreglerna är ett skydd mot att förare tvingas sitta bakom ratten för länge utan tillräcklig vila mellan passen.

– Det är bra, oseriösa företag som bryter mot dessa regler ska vi inte ha. Men nu jagas seriösa och oseriösa företag på samma sätt på grund av hur reglerna tillämpas, det vill vi ändra på, säger Johan Ingelskog.

Kommentarer

Regelbunden återhämtning för bussförare är ett måste !

Vad tydligen ingen på Kommunal ännu inte har fatta (vilket möjligen kan bero på Kommunals tidigare ointresse för bussförarna) är, att det är stor skillnad på de bussföraruppdrag som handlar om långfärdskörning och stadskörning med mycket mer visuella intryck, reglagemanövrering och intensiv trafikbild.

Arbetspauser på bara 10 minuter efter 2,5 timmars körning, samt 30 minuters matrast är både direkt trafikfarligt och hälsovådligt för bussförarna. Människor som kommer från andra branscher, som hör vad bussbranschavtalet innehåller när det gäller pauser och raster för innerstadsförare tror inte det är sant att man skickar ut bussförarna i trafik under dessa förhållanden. PÅ TOK FÖR LITE LÖPANDE VILA UNDER ARBETSDAGARNA inbyggt i bussbranschavtalet.

Nu hör vi också forskningsrapport efter forskningsrapport där man alarmerar om hur oerhört farligt det är med det stillasittande som bussförararbetet innebär.

Denna gång har Kommunal fått motion på motion från medlemmarna från en rad bussgarage som just bedriver innerstadskörning, om att arbetspauserna minst bör vara 15 minuter efter 2,5 timmars körning, samt att matrasterna minst bör vara 50 minuter, och detta reglerat på ett sådant sätt att lokala arbetsgivare inte kan vare sig förhandla bort dessa min regler eller åsidosätta dem.

Alltså: via de motioner Kommunal har fått till avtalsrörelse 2016 från många medlemmar på lokala garage från storstadsregioner, kräver förarna bland annat utökade arbetspauser och matraster,samt att dessa säkras i kommande bussbranschavtal på ett sådant sätt att de inte går att (innovativt) frångå.

Det ska bli intressant att se om Kommunal har förstått allvaret i kraven denna gång, och att bussförarna är "jäv...li..gt" trötta på Kommunals sätt att hantera bussförarna, erbjudanden om kontokort, försäkringar och allt annat som inte har ett dugg att göra med bussförarnas arbetssituation, arbetsvillkor eller arbetsmiljö.

Konkurrerande fackförening börjar landsomfattande allt mer att framstå som ett alternativ trots att man ännu inte har rätten att sluta kollektivavtal....

/ Perka

Bussförarnas arbetstider är ju hej och hå i största allmänhet. Det där med paus och sömn på rätt ställe är ju bara en liten del av trafiksäkerheten. Själva körandet i rusningstrafik i t.ex. Stockholms sydvästra närförort är oerhört tröttsamt även om alla tider är "lagliga".
De flesta bussförare arbetar ju också övertid så det står härliga till. Och det är också mycket vanligt att man jobbar över 40 h/vecka utan att få något mer betalt för det. Ja ackumulerad arbetstid kallar man det, och då kvittas den mertid man gjort en vecka mot undertid någon annan gång, flera år efteråt till och med.
Jo, nog borde man se över bussförarnas arbetstider, men absolut inte försämra dem!

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2016-03-21. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.