Rödgröna partier satsar på gemensam valkampanj
För första gången någonsin kommer socialdemokraterna att bedriva gemensam valkampanj med ett annat parti. De rödgröna, S, V och MP, satsar tillsammans 11 miljoner kronor för att fånga väljare som vill ha ett alternativ till den borgerliga regeringen i höstens val.
De rödgröna har inte en gemensam valsymbol. Istället kommer de tre partiernas loggor att användas. De vill på detta sätt lyfta fram respektive partis styrka och trovärdighet i olika frågor.
Vid en pressträff på torsdagen presenterade de rödgröna något av formerna för valsamarbetet.
En ny sida på nätet, www.rodgron.se, bidrar till att partiernas budskap förs fram under valrörelsen. Flera gemensamma valturnéer är inplanerade liksom ett rödgrönt valcenter i Stockholm. En dag i Kungsträdgården i Stockholm finns med på programmet samt ett valcenter i Visby under Almedalsveckan i sommar.
De rödgröna har anlitat en reklambyrå som ska hjälpa partierna att sälja budskapet att Sverige behöver en ny färdriktning.