Så blir framtiden för bussförare

|I framtiden kan fyra av fem fordonsförare ersättas av datorer. På kort sikt finns ett skriande behov av ny personal.

LÄS OCKSÅ: Så påverkas du när robotarna tar över

 

Framtidsprognos för fordonsförare

Automatiseringen av motorfordon går snabbt, vi kan redan få hjälp med såväl fick-parkering som bromsning i nya bilar. I våras testades också en förarlös minibuss i Sverige för första gången. För att tekniken ska slå igenom krävs 5G-nät, vilket ligger några år bort än. Det är också svårt att programmera fordon för alla trafiksituationer, en dator blir förvirrad om en katt plötsligt rusar ut i gatan. Sett till arbetsmarknadsprognoserna syns inte några tecken på att yrket hotas av teknikutvecklingen. I dagsläget finns ett skriande behov av yrkesförare.  

 

Martin Andreasson.

Martin Andreasson,

bussförare Kungsbacka: 

Till skillnad från industrin kan teknologiskiftet inom föraryrket gå från noll till hundra när förarlösa fordon väl blir verklighet. Oroas du av det? 

– Jag testade tunnelbanan i Köpenhamn som är självkörande och tycker personligen att det känns olustigt att åka med fordon som saknar förare. Att förarlösa bussar skulle vara helt beroende av 5G-tekniken skapar ju också ett väldigt sårbart system. Även om tekniken skulle finnas är jag inte så säker på att vi vill ha den.  

Finns det några fördelar med tekniska hjälpmedel i trafiken?

– Ökad säkerhet är den största vinsten, men självkörande bussar kräver en förutsägbarhet i trafiken som i alla fall inte finns där jag kör dagligen. 

 

Illustration: Sofie Marklund

Kommentarer

Ytterligare en bekräftelse på att man uppifrån (de som driver utvecklingen av tekniken och de som politiskt bestämmer) inte har förstått detaljerna i hur verkligheten ser ut....
(eller så struntar man i om folk lever eller dör, som med bussförarnas hälsa, då det är tekniken och pengarna som är det viktiga :-) )

Robert Alf gör en bra beskrivning av svårigheter i dagens trafikmiljö. Förarlösa bussar kan nog fungera på avskilda specialvägar liknande rälsbunden trafik, men vad händer när ett barn springer ut i gatan och mjukvaran i värsta fall inte kan skilja på barnet och en hund.... eller vad händer med de funktionshindrade passagerarna när bussen plötsligt tvärnitar för något som mjukvaran trodde var på väg ut i gatan..... och vad händer när folk har börjat lära sig att det blir tvärstopp på bussen om man provokativt går rätt ut i gatan.... ?

Artificiell intelligens är på stor framfart, men att ersätta bussförarens bedömningar och få in dessa i mjukvaran lär inte bli det lättaste då bussförarjobbet är mycket komplext när det gäller just bedömningar.....

Att ersätta en advokat / jurist med artificiell intelligens är ren "piece of the cake" i sammanhanget, och handlar mest om att bygga mjukvaran mot en databas av rättsfall och befintliga domar, etc.... och den mjukvaran behöver dessutom inte fungera i realtid med kanske en hundradels sekunds bedömningstid som är aktuellt vid busskörning.... Än så länge är det nog bara den rutinerade bussföraren som kan bedöma om cyklisten som plötslig kom på tvärsen på trottoaren med hög fart pekande rätt ut i gatan kommer att stanna eller inte, så att moster Greta slipper bryta lårbenet i mittgången på bussen och vara en fortsatt trogen stamkund....

/ Perka

Jag tror dock inte 5G räcker till, och inte ens med en superdator bakom ratten lär det gå. Stadens trafikanter är nämligen alla totalt oberäkneliga. Finns inga algoritmer i världen för detta ännu, tror ju jag.
Folk kliver ut i gatan mitt framför bussen utan att se sig för. Och kan en dator vänta på en trafikant som kommer springande 50 meter bort även om bussen är tre minuter sen redan? Cyklar vinglar omkring hit och dit på gatan. Taxibilar kan stanna mitt på en busshållplats. Budbilar ska bara lämna ett paket och blockerar därför hela gatan. Lastbilar är stora och lämnar inte mycket vingelmån. Och bilisterna ska vi bara inte tala om!
Man kan nog få en dator att stanna vid hinder på vägen, men då lär den ju aldrig kunna köra vidare. Så tills bussarna får egna inhägnade gator att köra på så får nog bussbranschen fortfarande använda kreativt tänkande bussförare av kött och blod.
Gärna då med en rejäl lön och bra arbetsmiljö i övrigt, till skillnad från idag...

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-03-08.
Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i KA:s papperstidning.