Sveriges romancedrottning brukar hon kallas, psykologen som för några år sedan sade upp sig från företagshälso­vården eftersom hon då kunde försörja sig på sina böcker. Trilogin som nu avslutas med ”En enda risk” har sålts till 17 länder. 

– Det är inte så imponerande att vara drottning om man är den enda. Jag var pionjär men nu börj­ar romance växa i Sverige och det är rent krasst för att mina böcker sålt så bra, säger Simona Ahrnstedt på ett kafé i Jakobsberg utanför Stockholm där hon bor.

– Folk är sugna på nya saker, litteratur som inte handlar om våld och kvinnor som blir sexmördade, jag tror att det finns ett behov av det.

 

FORSKARE: Därför har romance låg status

 

När Simona började skriva fick hon förklara för förlagen vad romance är och första boken ”Överenskommelser” refuserades gång på gång innan ett förlag ville ge ut den 2010. Sedan dess har hon gett ut sex romaner.

Så vad är då romance? Det finns olika svar på frågan men Simonas definition är enkel: det ska finnas en central kärleksrelation, ofta mellan kvinna och man men allt fler skildrar homosexuella relationer. Dessutom ska slutet vara hoppingivande. 

– Annars kan det handla om precis vad som helst. 

Simona är känd för att skriva feministiska böcker om starka kvinnor. Nya boken handlar om möt­et mellan en journalist och en före detta elitsoldat. Den tar upp samhällsfrågor som mäns hat och hot mot kvinnor och fosterbarn som far illa. Huruvida romance är en feministisk genre är en fråga som Simona är trött på, hon säger att det är samma sak som med böcker i alla genrer: en del är feministiska och en del är det inte.

– De har ofta en bättre kvinnosyn än många klassiska kärlekshistorier, som ”Anna Karenina”. Kvinnor straffas och dör i klassikerna, ingen kvinna får träffa en god man som ger henne en orgasm och sedan får hon överleva. Jag tänker på romance som en oas i en kvinnofientlig värld. Men kvinnor har lärt sig att skämmas när de läser de här böckerna.

”Man har alltid hånat kvinnors skrivande och läs­ande. Jane Austen och Kerstin Thorvall hånades.”

I Sverige förknippas romance ofta med Harlequin, men Simona understryker att det är en del av romance och att genren erbjuder ett lika brett spektrum som deckare. Alltifrån det som kallats ”kiosk­litteratur” till mer komplexa böcker. Men genren har fortfarande låg status och möter fördomar. 

– Det är litteratur om och för kvinnor. Det handlar om känslor och kvinnors relationer, ofta väldigt rolig. Det är finkulturellt självmord att skriva om det. Man har alltid hånat kvinnors skrivande och läs­ande. Jane Austen och Kerstin Thorvall hånades.

Simona säger att mycket av den romance som tidig­are översatts till svenska speglar förlegade könsroller, men att många av böckerna i dag visar på mångfald och jämlika relationer. Författaren Lina Forss håller med under ett seminarium på Bokmässan i Göteborg. Hon är själv aktuell med första delen i serien ”Stockholm romance”.

– Jag tror att jag är en totalprodukt av Simona Ahrnstedt-effekten, säger Lina Forss som blev kontaktad av HarperCollins som ger ut Harlequin i Sverige. 

Harlequin säljer en miljon böcker i Sverige om året, och i år kom den första boken skriven på svenska: ”Kärlek på öppet hav” om lesbisk kärlek i historisk tid, skriven av pseudonymen Samanta Olofsdotter.

Förlaget Forum som ger ut Simonas böcker är medvetet om fördomarna och ger därför ut ”En enda risk” med två helt olika omslag. På så vis hoppas förlaget att boken ska nå nya läsare, de som tror sig ogilla romance utan att ha läst genren.  

Simona Ahrnstedt

Yrke: Författare till sex romanceböcker. Tidigare psykolog.
Bor: I Jakobsberg, Järfälla, utanför Stockholm.
Ålder: 49 år.
Familj: Två tonårssöner. 
Läser: Amerikansk romance och fackböcker som research. 
Aktuell med: ”En enda risk”.