Göteborgs spårvägar
Spårvagn i Göteborg. Foto: Göteborgs spårvägar

Spårvagnsförare fryser och svettas

|På vintern är det som att jobba i ett kylskåp, på sommaren som i en bastu. Så ser arbetsmiljön ut för spårvagnsförare i Göteborg. Kommunal har anmält arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket och fått rätt. Om ingenting görs väntar böter för Göteborgs spårvägar.

– På vintern kan förarna få permanenta besvär av köldskador på fötterna. När det är varmt kan förarna känna sig dåsiga och få sämre reaktionsförmåga, så det är ju en risk ur trafiksäkerhetssynpunkt också, säger Mikael Lyckeklint, Kommunals huvudskyddsombud på Göteborgs spårvägar.

 

LÄS OCKSÅ: Spårvagnsbeslutet överklagas

 

Stora problem med temperaturerna i förarhytterna på Göteborgs spårvagnar fick honom att anmäla arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket. Enligt Mikael Lyckeklint rör det sig om 65 spårvagnar av den italienska modellen M32, där klimatanläggningen inte fungerar.

– Vi har problem med både kyla och värme, så det här gäller både på sommaren och vintern. Det finns inga öppningsbara fönster i hytterna, så vi är beroende av att klimatanläggningen fungerar bra. Vilket den inte gör. Så har det varit i ungefär tio år sedan vi fick den här spårvagnsmodellen, säger Mikael Lyckeklint.

När det är kallt utomhus blir det väldigt kallt för förarna, framförallt vid golvet. Och sommartid känns det som att jobba i en bastu. När skyddsombuden mätte temperaturen på golvet visade det sig att den var i princip samma som utomhus.

Hur har förarna hanterat detta?

– Det är det största problemet egentligen, det finns inget bra sätt att hantera det på så länge problemet finns. Efter att ha kört ett tag så känner man att det inte fungerar mer och försöker komma av vagnen. Och det är inte alltid det lättaste. Det är inte alltid som det finns en vagn att byta med, eller en tillgänglig förare som kan ta över, säger Mikael Lyckeklint.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreläggande har arbetsgivaren fram till sommaren på sig att ta fram en åtgärd för att lösa värmeproblemet. Annars väntar ett vite på 100 000 kronor. De har fram till november på sig att ta fram en åtgärd för kylan, annars blir de skyldiga att betala vite på 500 000 kronor.

Till Sveriges Radio P4 Göteborg säger Pia Paulusson, chef för teknikenheten på Göteborgs Spårvägar, att de kommer pröva en ny klimatmodell som ska utvärderas i maj.

– Vi kommer att isolera golv och väggar, vi kommer att installera en varmluftsfläkt. Vi misstänker att in- och utluftsflödet cirkulerar fel i förarhytten. Vi misstänker även att temperaturgivaren är felplacerad, säger Pia Paulusson till Sveriges Radio P4 Göteborg.

Kommentarer

En bussförare har i sitt "växthus" på sommaren +38 C
På vintern har jag fått bussar som varit nere på -10 C.
Extremfall?
Nä, helt normalt.
Ibland när man ska ta ut bussen på morgonen, kl.04:04, så kan det stå på bussens förarplatstermometer -3 C, och på bussens utetermometern -2 C. Fotobevis finns! Hur som helst, då kör man med öppen dörr så vi får in lite värme... ;-)
Kommer med stort intresse att följa hur det går i Göteborg, så kanske man kan ställa samma krav i Stockholm.
För det är väl inte skillnad på folk och folk???

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen av denna sida upphörde 2016-04-07. Det är inte längre möjligt att lämna kommenterar på den här sidan.