Staffan ordnade Bussförarens dag

|Den 18 mars firas Bussförarens dag för tredje året. Initiativtagaren Staffan Dunér vill att resenärerna respekterar sin bussförare, åtminstone den dagen.
– Bakom ratten sitter en människa av kött och blod som åtminstone är värd ett hej.

Den blå stadsbussen startar med en vibration. Kommunalaren Staffan Dunér rattar vant mot resecentrum i Vänersborg. Människor tränger sig in.

– Tjena, säger Staffan. 

En svarar, en annan är upptagen i mobiltelefonen, en tredje mumlar något. Passagerarna håller upp färdbevisen framför kortläsaren och försvinner innan Staffan hinner få ögonkontakt. 

Han har kört buss i 13 år och tänkt mycket på relationen till kunderna. Ofta känner han sig ganska osynlig bakom ratten. Men hur kan man ändra på det? 

Svaret blev en temadag. Om kanelbullen kan ha en, varför inte bussförarna? Staffan ansökte hos temadagar.se och sedan 2014 är den 18 mars Bussförarens dag i Sverige. 

– Främsta syftet är att synliggöra bussföraren för allmänheten. Det finns en vits i att vara övertydlig en dag per år, på så sätt är temadagar ett utmärkt verktyg.

”Många passagerare gratulerade också. Jättekul! Det är så lite, men det ger så mycket.”

Redan förra året märkte Staffan att dagen fått genomslag. Han körde sitt kvällspass och slog som vanligt på radion och lyssnade på Karlavagnen i P4. Första samtalet kom från en bussförare. ”Vet du att det är Bussförarens dag?” frågade programled­aren.

– Yes, tänkte jag. Om dagen nämns i Karlavagnen så har den nått fram. Många passagerare gratulerade också. Jättekul! Det är så lite, men det ger så mycket.

Torkarbladen sveper bort ett fint duggregn från framrutan. När Staffan når ändstation för linje 62 är det redan dags att vända tillbaka. Marginalerna är små. Resenärerna har inte alltid förståelse för att bussen är någon minut sen. 

– Vi hamnar ofta i situationer med hot i någon form. Vanligast är kränkande kommentarer. Den som inte förstår att bussföraryrket är utsatt får en chans att tänka till den 18 mars.

”Jag vill att kunderna hälsar och betalar för sin resa utan problem. Mer begär vi inte!”

I fikarummet på Nobinas bussdepå har några för­are tagit rast. De uppskattar sin temadag. 

– Det är bra att vi får framstå i mer positiv dager. Folk har så mycket synpunkter på bussförare. Vi kommer inte i tid och det kostar pengar att åka, säger Jonas Deréhn.

– Vi behöver uppmärksammas mer, men det ligger på oss att tala om att det är bussförarens dag. Vi kanske kan bjuda på en karamell och på så vis öppna för ett samtal, säger Ann-Sofi Larsson.

Anna-Stina Bengtsson tycker att attityden mot förarna generellt har blivit sämre. Hon hoppas att Bussförarens dag uppmärksammas i år. 

– Jag vill att kunderna hälsar och betalar för sin resa utan problem. Mer begär vi inte!

Kommenteringen är stängd

Kommenteringen stängde 2016-04-08 07:00