Mehdi Monfared och Ingalill Ericsson.

Tidssökning, som det kallas när förarna söker nytt schema var sjätte vecka, tillämpas redan på de flesta håll inom Keolis.
Tidigare sökte de bara en gång per år.

– Det började i Stockholm i slutet av 90-talet. Nu är det bara i Dalarna där vi nyligen tog över trafik och på Hisingen i Göteborg som tidssökning inte har införts, förutom på ett par depåer som är så små att systemet inte fungerar där, säger Keolis förhandlingschef Larsa Sandström.

Att det inte har införts på Hisingen beror på att personalen vägrar att anpassa sig. De vill behålla sitt system med scheman som spikas för hela året, med undantag för sommartidtabellen.

Enligt Larsa Sandström ska även Hisingen börja tillämpa tidssökning. Men han är sväv-ande i svaret om när det ska ske.

– Vi vill att detta genomförs i en dialog mellan huvudkontoret och Hisingen.

Larsa Sandström säger att fördelen med tidssökning är att förarna kan få större valfrihet i schemat.

– De slipper köra på samma schema hela året och har möjlighet att vara lediga för att till exempel gå en kurs på onsdagskvällar som inte var planerat sedan tidigare, säger han.

Han tror att detta passar ungdomar som inte vill bestämma för ett helt år framåt när de ska arbeta.

– Vill de inte ändra sina körtider är det bara att söka samma tjänstepaket igen. De flesta får ett schema enligt sina önskemål. Det fungerar ungefär som tvättstugemodellen inom vården, säger Keolis förhandlingschef.

Ingalill Ericsson tror inte att tidssökning lockar fler ungdomar att sätta sig bakom en bussratt.

– Bussförare är en utdöende art med de villkor vi har, säger hon.

Ingalill Ericsson, som också sitter som personalrepresentant i bolagets styrelse, har begärt att få en redovisning av hur många inom Keolis i Göteborgsområdet som är behovsanställda.

Hon befarar att tidssökning gör det lättare att dölja hur många som är behovsanställda och som kör på deltid. Och att företaget då lättare kan minska andelen som har fast anställning på heltid.

Larsa Sandström håller inte med om tidssökning gör det lättare att öka andelen behovs-anställda.

– Det är ju fortfarande samma timmar som ska köras enligt tidtabell. Vi strävar efter att ha omkring 90 procent fast anställda. Men behovsanställda behövs för att fylla luckor som kan uppstå, säger Larsa Sandström.