– Vi har haft det uppe på lokala samverkansmöten utan att det har hänt något, säger Jonas Englund, huvudskyddsombud vid Nobina i Kalmar.

Det rör sig ofta om fel som inte är så allvarliga att de skulle leda till körförbud enligt lagen, påpekar Jonas Englund. Men felen är ändå är tillräckligt allvarliga för att de ska påverka förarnas arbetsmiljö. Bussar som rapporterats till Nobinas centrala trafikledning, och tagits ur trafik har en stund senare synts rulla, med en annan förare bakom ratten.

– Jag kan ta som exempel att det varit fel på grindsummern (en signal som ljuder när förargrinden är öppen, av säkerhetsskäl) och felet har anmälts men sen har samma buss körts av en annan förare, säger Jonas Englund.

Han gjorde en så kallad 6:6a-anmälan och fick svar från arbetsgivaren att inga bussar ska sättas ut i trafik efter att fel rapporterats.

– Men jag har upptäckt att så har skett även efter jag fick det här svaret och därför gick jag vidare till Arbetsmiljöverket.

Verket gör en inspektion på torsdag denna vecka, den 25 augusti.

Nobinas kommunikationschef, Maryam Yazdanfar, säger att företaget och Kommunal har olika bilder av det som inträffat, men samtidigt agerar Nobina.

– Vi stärker upp med ett expertteam och tekniker. Det är åtgärder vi sätter in för att åstadkomma förändring. Vi gör vårt yttersta för att rutiner inte ska brista men det har de gjort vid enstaka tillfällen, säger Maryam Yazdanfar.

Varför har rutinerna brustit?

– Det är en fråga vi kommer vi gå till botten med när vi gör en genomlysning, säger hon.

Enligt Kommunals Jonas Englund har det varit problem under hela det senaste året.