En vit tupp med orange kam gal, skakar på vingarna och blickar ut över publikhavet med gröna ögon. Det är inte vilken tupp som helst utan en robottupp som kan scanna internet på kommunalares åsikter om fackförbundets arbete. Tuppen som agerat väckarklocka i hundratals år får i Kommunals hägn bli symbolen för ett uppvaknande, berättar förbundsordförande Tobias Baudin.

– Vi vill visa att vi har fattat. Allmänhetens förtroende för oss är lägre än någonsin. Nu vill vi lyssna ännu mer på medlemmarnas åsikter och med deras hjälp förändras i grunden. Robottuppen är en del av den förändringsresa som jag fått förtroendet att leda, säger Tobias Baudin.

För att få tillbaka såväl medlemmarnas som allmänhetens förtroende satsar Kommunal stort på en medlemsdialog och en utåtriktad kampanj. Startskottet var en konferens som samlade alla sektionsordförande i förra veckan. I dag börjar informationen spridas vidare till alla medlemmar.

Förbundet har ställt frågor till sina medlemmar tidigare – det nya nu är omfattningen och den digitala och interaktiva metoden. Med robottuppen, som kan följa allt som sägs på sociala medier, och dialogsajten där medlemmar kan säga vad de tycker. Förslagen som kommer in ska gå direkt till förbundsledningen och bidra till förändringen av Kommunal.

– Jag tror att vi kan vara en bit över 800 000 medlemmar om alla som kan vore med. Det positiva är att vi har så enormt många att rekrytera men vi måste inse att vi inte känns nog moderna för att de ska vilja vara med. Vi måste fortsätta göra det som vi gör bra men samtidigt vara lyhörda och öppna för förändring.

Kommunal vill skaka av sig bilden av att vara ett gammaldags, stort och byråkratiskt förbund. Förbundet har en rejäl uppförsbacke framför sig. Efter krisen förra året förknippas det också med de skandaler som fick drygt 11 000 medlemmar att lämna. En undersökning som Kommunal gjort visar att endast var femte medlem känner medlemsnyttan.

Dessutom visar Sifos förtroendeindex för 2016, som mäter allmänhetens förtroende, att Kommunal nu ligger lägst av alla. På minus 19. Därför riktar sig kampanjen även till allmänheten. Förutom förnyat förtroende vill man också locka nya medlemmar – inte minst bland unga. För att lyckas med detta ska bland annat filmer, där robottuppen och Tobias Baudin axlar huvudrollerna, bli reklam i tv.

Kan verkligen en robottupp och reklamfilmer lösa den här förtroendekrisen?

– Vi tror att det behövs något som är helt nytt. Det här är både en modern, digital metod och en symbol för Kommunals uppvaknande. Det kommer inte bli enkelt men vi behöver förändras. Det är inte kampanjen i sig som löser det här utan det är när vi väl förändrat oss i den riktning som medlemmarna vill, säger Tobias Baudin.